چگونه استرس سخنرانی را از بین ببریم؟

سخنرانی کردن یا صحبت کردن در یک جمع شلوغ و ازدحامات از کارهایی است که معمولا استرس و کمی نگرانی را برای برخی افراد به ارمغان می آورد. در این مطلب قصد داریم تا راهکار هایی ساده و سریع را برای کنترل و غلبه بر این استرس و نگرانی به شما همراهان معرفی نماییم.

حرف زدن با خودتان

هنگامی که به خود می‌گویید “علی تو میتوانی!” امکان دارد تعجب برانگیز باشد، اما تحقیقی در این زمینه اثبات کرده است که افرادی که خود را با اسم، صدا می زنند در هنگام سخنرانی در حضور جمع بهتر از افرادی عمل می‌کنند که از ضمیر “من” استفاده می کنند.

یکی از علت های احتمالی می تواند این باشد که با صدا کردن خودمان به اسم انگار که در حال نصیحت و صحبت با افراد دیگر هستیم و در حال تمرینیم و اینکار بسیار راحت تر از آن است که تلاش کنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

آینه را هدف قرار دهید

یکی از راهکار های قوی که سبب می شود مهارت سخنرانی شما ارتقا یابد آینه است ,سخنرانی خود را در مقابل آیینه تمرین کنید,مثل اینکه دارید به طور مستقیم با کسی حرف میزنید.
به حالت صورتتان، حرکاتتان و حرکات بدنتان توجه کنید.

ورزش را فراموش نکنید

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که ورزش کردن، از طریق تغییر واکنش سیستم عصبی به استرس، می‌تواند به کاهش آن کمک کند. مایکل هاوکینز در تحقیقات خود در آزمایشگاه عصب‌شناسی حافظه و یادگیری دارتموس، در زمینه تاثیر ورزش بر تفکر و احساسات بیان کرد: “تنش ناشی از ورزش می‌تواند سلول‌ها، ساختارها و کانال‌های مغز را آماده کند تا استرس را بهتر کنترل کنند.”

به عبارت دیگر، اگر اجرای یک سخنرانی شما را وحشت‌زده می‌کند خود را در اتاقتان حبس نکنید و روی این ترس تمرکز نکنید، به جای اینکار از محیط بسته خارج شده و بدوید یا پیاده‌روی کنید تا فشار این تجربه‌ی اضطراب‌آور را کاهش دهید.

مخاطبانتان را پیش بینی کنید

هیچ چیز جای تمرین و آماده شدن برای سخنرانی را نمیگیرد ؛ از نکات کلیدی خود یک دست نوشته تهیه کنید اما کلمه به کلمه از روی آن نخوانید برای سخنرانی خود به خوبی آماده باشید تا به هر گونه سوال احتمالی پرسیده شده پاسخ دهید.

با آرامش صحبت کنید

تند صحبت کردن ،در طول سخنرانی با الگو و ریتم تنفسی شما تداخل دارد اگر شما تند صحبت کنید ،کمتر نفس میکشید و احساس تنگی نفس باعث ترس و اضطراب شما میشود .تمرین کنید که آهسته صحبت کنید. این به شما کمک میکند که بیشتر آرام باشید.

درباره لیلا حصاری