کارشناسی و ارزیابی رسمی املاک توسط کارشناس رسمی دادگستری

یکی از قدیمی ترین ضرب المثل های ما “کار را به کاردان سپردن است”. این ضرب المثل از قدیم الایام تاکنون کاربرد داشته است و این روزها با گسترش و پیشرفت مسائل مختلف مانند موضوعات اقتصادی، حقوقی و …، نمود بیشتری پیدا کرده است.

در تمامی کشورهای دنیا، قضاوت بر عهده یک قاضی دانا و آگاه به امور حقوقی است. اما این قاضی نمی تواند به تمامی مسائل، مثلاً ارزش گذاری املاک و … هم آگاهی داشته باشد. به همین دلیل در چنین مواردی قضات به سمت کارشناسان دیگری می روند که با نام “کارشناس رسمی دادگستری” شناخته می شوند.

کارشناس رسمی دادگستری یکی از اشخاص کاربلدی است که در یک حرفه و علم، تحصیلات لازم را کسب نموده است و به واسطه این علم و آگاهی اکتسابی خود، صاحب نظر شناخته می شود و نظر او می تواند ملاک تصمیم گیری قاضی و یا صدور رای در مراجع قانونی باشد. برای مثال، هنگامی که قاضی بخواهد ارزش واقعی انواع مختلف مال، مثلاً یک ملک را مشخص کند، از کارشناس رسمی دادگستری کمک می گیرد و پرونده را به او ارجاع می دهد.

اما کارشناس رسمی دادگستری کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ آیا وظایف کارشناس رسمی تنها محدود به قوه قضاییه است؟ آیا از تواناییهای کارشناس رسمی دادگستری در امور مربوط به مهاجرت اطلاع دارید؟ آیا می دانید که چگونه می توانید با یک کارشناس رسمی خبره و کاربلد ارتباط برقرار نمایید؟

با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

کارشناس رسمی دادگستری کیست؟

کارشناس رسمی دادگستری شخصی دارای صلاحیت و دانش تخصصی است که در جهت احقاق حقوق شهروندان در زمینه های مختلف کوشش می نماید. در ابتدا چنین به نطر می آید که فعالیت این کارشناسان تنها محدود به قوه قضاییه و کمک به قضات است. در حالی که این روزها بسیاری از ارگان های دولتی و خصوصی و حتی شهروندان عادی هم از این کارشناسان برای موارد حقوقی کمک می گیرند و این اشخاص به دلیل آشنایی با امور حقوقی و امور تخصصی تحصیلی خود می توانند مناسب ترین مشاور و راهنما باشند.

مثلا تصور کنید که شرکتی در نظر دارد تا اموال و املاک خود را به مزایده بگذارد در چنین شرایطی کارشناس رسمی دادگستری به بررسی املاک و اموال آن شرکت می پردازد و ارزش گذاری های لازم را انجام می دهد و مبالغ ارائه شده توسط کارشناس به عنوان قیمت کارشناسی شده در مزایده مورد استفاده قرار می گیرد.

این تنها بخش کوچکی از وظایف یک کارشناس رسمی دادگستری است. کارشناس رسمی می تواند در امور مربوط به مهاجرت هم صاحب نظر باشد.

کارشناس رسمی دادگستری و مهاجرت

مهاجرت یکی از مسائلی می باشد که همواره متقاضیان خاص خود را داشته و دارد. این روزها درخواست های مهاجرت به کشورهای مختلف مانند کانادا، استرالیا، امریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و … افزایش چشمگیری داشته است. یکی از مهمترین عواملی که در اخذ اقامت کشورهای مختلف تاثیر بسیار زیادی دارد، ثابت شدن تمکن مالی فرد متقاضی و یا خانواده او می باشد. در واقع دولت ها می خواهند اشخاصی که به کشور آنها می آیند دارای تمکن مالی باشند و سربار آنها نشوند.

شاید جالب باشد بدانید که کارشناس رسمی دادگستری در این مورد می تواند به کمک فرد متقاضی بیاید و اموال و املاک او را مورد بررسی و کارشناسی قرار دهد. کارشناس رسمی دادگستری در این شرایط گواهی ای صادر می کند که علاوه بر اینکه مورد تایید وزارت امور خارجه و دادگستری است، در کشور مقصد هم دارای ارزش و اعتبار است و بدین ترتیب تمکن مالی متقاضی تایید می شود و همین امر می تواند یک امتیاز بسیار خوب برای شخص متقاضی باشد.

بخشی از فعالیت های کارشناس رسمی دادگستری در حوزه مهاجرت را می توان اینگونه بیان کرد:

کارشناس رسمی دادگستری، زمین، ویلا، ساختمان، آپارتمان مسکونی، واحدهای تجاری، اداری و … فرد متقاضی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد تا تمکن مالی فرد را ثابت نماید.

قبل از اخذ تابعیت: در این مرحله کارشناس رسمی دادگستری گزارشی از توانایی و تمکن مالی متقاضی تهیه نموده و آن را به کشور مقصد ارائه می نماید تا با اثبات تمکن مالی فرد، معافیت مالیاتی را برای بخشی از دارایی او با توجه به قوانین کشور مقصد دریافت نماید.

بعد از اخذ اقامت: در این مرحله هم کارشناس رسمی دادگستری گزارشی ارائه می نماید تا تمکن مالی فرد پس از اخذ اقامت را تایید نماید تا در امور بیزینس، بیمه، بازنشستگی، گشایش اعتبار و … فرد داوطلب کمک نماید.

کارشناس رسمی دادگستری مبلغ ارزیابی ملک را با نرخ ارز کشور مقصد، معادل سازی می نماید و گواهی صادر می نماید. این معادل سازی بر اساس نرخ ارز اعلامی توسط بانک مرکزی و یا نرخ رسمی صرافی بانک ملی ایران است.

تتعداد زیادی از مراجعین پرسش مطرح میکنند که با توجه به سوابق وکلای مهاجرت ، شما کدام وکیل مهاجرت را پیشنهاد میکنید ؟ بدین منظور و کسب راهنمایی میتوانید بر روی لینک ” وکیل مهاجرت ” کلیک نموده و صفحه مربوطه را مطالعه فرمایید .

کارشناس رسمی دادگستری که به بررسی تمکن مالی داوطلب می پردازد بایستی در رشته راه وساختمان تحصیل کرده باشد و دارای تاییدیه داگستری و وزارت امور خارجه هم باشد. اما چنین کارشناس خبره و کاربلدی را از کجا بیابیم؟ با معرفی “کارشناس رسمی دادگستری” همراه ما باشید.

کارشناس رسمی دادگستری معتبر را از کجا بیابیم؟

اگر به دنبال یک سایت معتبر هستید که دارای کارشناسانی خبره و کاربلد و مورد تایید قوه قضاییه باشد، حتما به سایت http://expert1.org سربزنید. این مجموعه، خدمات کارشناسی در زمینه گروه راه و ساختمان و نقشه برداری و گروه ماشین آلات را ارائه می نماید. تمامی کارشناسان این مجموعه عضو کانون یا مرکز کارشناسان رسمی دادگستری و صاحب صلاحیت هستند و طبق ضوابط و مقررات به انجام کار کارشناسی رسمی می پردازند.

بخشی از وظایف و خدمات کارشناس رسمی دادگستری این مرکز به شرح زیر می باشد:

کارشناسی املاک شرکتها: کارشناسان رسمی دادگستری این مجموعه به بررسی و ارزیابی املاک شرکتها می پردازند تا به شرکتها در زمینه انجام امور مالی، تنظیم دفاتر، اظهارنامه های سالیانه، امور مربوط به دارایی و مالیات و … یاری رسانند.

تعیین ارزش قدرالسهم آپارتمان : در عرصه قراردهای مشارکت در ساخت، کارشناسان به بررسی میزان و ارزش قدرالسهم هر واحد از عرصه و عیان در ساختمان های مسکونی و یا تجاری می پردازند تا میزان قدرالسهم از عرصه را جهت مشارکت و تعیین آورده هر طرف مشخص نمایند.

کارشناس رسمی دادگستری همچنین می تواند اموری از قبیل متره و برآورد ساختمان و تعیین میزان پیشرفت کار و اجرت المثل کارهای ساختمانی را هم نظر رسمی ارایه دهد.

در امور مربوط به معاوضه ملک هم کارشناس رسمی دادگستری می تواند به بررسی ارزش روز ملک و ارزیابی ملک طبق قیمتهای واقعی و قابل معامله بپردازد و اختلاف قیمتی املاک مورد نظر را محاسبه نماید.

کارشناس رسمی دادگستری می تواند به ارزیابی املاک واقع در طرح شهرداری و سایر سازمان ها بپردازد و با رعایت حقوق طرفین، جهت جلب توافق نهایی عمل نماید. همچنین می تواند در خصوص طرح های جامع و تفصیلی شهری و امور مربوط به شهرسازی هم اظهر نظر نماید.

کارشناس رسمی دادگستری می تواند با بررسی و ارزیابی اموال و املاک یک شرکت با مسئولیت محدود،  نامه مربوطه جهت تبدیل آن شرکت را به سهامی خاص را که بخشی از مدارک مورد نیاز میباشد را تنظیم نماید.

کارشناس رسمی دادگستری می تواند در اختلافات مربوط به قراردادهای ملکی وارد عمل شده و با حکمیت و داوری در جهات رفع اختلاف بدون مراجعه به محاکم قضایی از طریق داوری و ترجیحا صلح و سازش یاری رساند.

کارشناس رسمی دادگستری میتواند  به بررسی جهات موثر در ارزش ملک بپردازد و خریدار را از سلامت ملک مطمئن می سازد.

و اموری از این قبیل که همگی در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری هستند.

جهت کارشناسی ملک مورد نظر با شماره تماس های ارایه شده ذیل میتوانید هماهنگی و اقدام فرمایید :

استان تهران : خیابان آفریقا -نبش ظفر- پلاک ۹۳

استان البرز : مهرشهر کرج – بلوار شهرداری -خیابان ۱۰۷ -پلاک ۳۶۲

۰۲۱-۲۸۴۲۳۲۸۰

۰۲۱-۹۱۰۳۵۴۷۲

۰۲۶-۳۳۴۲۰۲۴۵

۰۹۱۲۲۳۹۴۲۸۴

درباره نویسنده