چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟!

45676

اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به #نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولتهای ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان ” #تکنوکرات ” #لبخند انکار زدند که مگر میشود!؟ بله، میشود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند. بله، تحریمها اثر گذاشت، منتها نه آن اثری را که دشمن میخواست؛ که من حالا این مسئله را شرح خواهم داد. این در مورد کار اقتصادی بود.
بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

خب، ممکن است کسی بگوید اگر تحریم نبود از این ظرفیّتها میتوانستید خوب استفاده کنید، امّا [چون] تحریم هست نمیتوانید از این ظرفیّتها استفاده کنید؛ این خطا است؛ این حرف، درست نیست.
ما در بسیاری از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانسته‌ایم به نقطه‌های بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم؛ یک مثال آن، #تولید_علم است؛ یک مثال آن، #صنعت_و_فناوری است؛ در اینها ما #تحریم بودیم، الان هم تحریم هستیم. در مورد دانشهای پیشرفته و روز، الان هم درهای مراکز علمی مهم بِروز دنیا به روی #دانشمند_اایرانی و #دانشجوی_ایرانی بسته است، امّا درعین‌حال، ما در #نانو ، در #هسته‌ای ، در #سلّولهای_بنیادی، در #صنایع_دفاعی ، در صنایع #پهپاد و #موشک ، به کوری چشم #دشمن ، پیشرفت کردیم؛
چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟! ما که در این سر صحنه‌ها و عرصه‌های گوناگون این همه موّفقیّت به دست آوردیم، در اقتصاد هم اگر عزممان را جزم کنیم و دست به دست هم بدهیم، میتوانیم اقتصاد را شکوفا کنیم. چشممان به دست دشمن نباشد که کِی این تحریم را برمیدارد، کِی فلان نقطه را موافقت میکند؛ به درک! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه‌کار میتوانیم بکنیم.
بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

در یک سال اخیر به خاطر مسائل هسته‌ای بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه مذاکراتی با آمریکا داشته باشند اما این ارتباط فایده‌ای نداشت و لحن آمریکایی‌ها اهانت‌آمیزتر شد و تحریم‌ها را هم افزایش دادند.
دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب#۱۳۹۳/۰۵/۲۲

درباره admin