نگاه موشکافانه به آسیب شناسی نحوه خدمت سربازی

امید.م….پسر نان آور خانواده ۲ خواهر و مادرش.پدر نداشت.پای صحبتش که می نشستی دوست داشتی به حالش گریه کنی.واقعا از لحاظ روحی مشکل پیدا کرده بود.وقتی گریه می کرد صدای هق هقش تموم بخش رو پر می کرد.حتی بیمار روانی که حالش دست خودش نبود.متاثر می شد و سکوت می کرد.چرا نمی شه به شهر خودش منتقل بشه؟تا این همه نگران تنهایی و خرج خانوادش نباشه؟

حسین.ش……خودشو به مریضی زده بود تا بتونه معاف بشه.مثلا تشنج و تنگی نفس به خاطر استرس حضور در پادگان پیدا می کرد.وقتی مثلا تشنج می کرد و آب مقطر رو به عنوان آمپولی جهت رفع مشکلش می زدیم و می گفتیم این زیادیش خطر داره خوب شدی بگو .سریعا می گفت خوب شدمو بلند می شد.یعنی حضور در پادگان سخت تراز اینجاست؟

محمد.ن……اینقدر افسردگیش شدید بود که یک کلمه حرفم نمی زد.و تو لیست الکترو شوک جهت درمان قرار گرفت.

حسن.پ……رگ دستشو زده بود و خیلی تحریک پذیر بود.آروم نمی گرفت.حتی تو بخش با شلنگ آب می خواست خودشو به اصطلاح خودمون دار بزنه.مجبور شدیم به خاطر آسیب نرسوندن به خودش.فیکسش کنیم.

اولین جلسه شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم اصفهان در سال جاری با عنوان نحوه خدمت سربازی و تاثیر آن بر ارتکاب جرایم از دیدگاه امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی با حضور مدیران قضایی و فرماندهان برگزار شد.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در این جلسه گفت: چنانچه سربازان وظیفه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به خدمتشان رنگ و بوی خدایی بدهند و بعضی از فرماندهان و مسؤولان نیروهای مسلح نیز نگرش و روش بهره‌گیری از سربازان وظیفه را در دوران خدمت سربازی اصلاح نمایند، مطمئناً خانواده‌ها بیش از پیش اعتماد خواهندکرد و رغبت و انگیزه جوانان در انجام خدمت سربازی افزایش خواهد یافت.
ابراهیم مهرانفر با اشاره به تأثیرات خدمت مقدس سربازی به مفهوم واقعی کلمه در جامعه، افزود: دوران سربازی زمانی شروع می‌شود که آغاز دوره طوفانی برای جوانان است و در این دوران، احساسات، عواطف و اختلالات درونی آنها باعث بروز برخی مشکلات است که آثار خود را در نیروهای مسلح نشان خواهد داد.
.
جانشین ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری نیز در این جلسه گفت: تحقیقات میدانی که در سال ۸۴ در این یگان صورت گرفت، مشخص شد که دانش‌آموزان نظامی به نسبت سربازان از سلامت روانی کاملتری برخوردارند و سربازانی که در دوران آموزشی بسر می‌برند به نسبت سربازان بعد از آموزش مشکلات روحی کمتری دارند و بر این اساس، برنامه‌های خاصی را برای سربازان در سطوح مختلف پیش‌بینی و اجرا می نمائیم.
امیر سرتیپ دوم مظفر اژدری تصریح کرد: در عرف فعلی نگاه یک جوان به خدمت سربازی، نگاهی است که باید از سر اجبار به آن تن دهد تا در ادامه زندگی با مشکلی از حیث نداشتن کارت پایان خدمت مواجه نشود. این طرز نگاه، خدمت را در مقام تحکم قرار داده و آنان را به این باور رسانده که با رفتن به سربازی عملاً ۱۸ ماه از روند زندگی عقب می‌افتند و این جریان زمینه‌ساز شروع بحران روحی و عاطفی درآنان است.
وی افزود: یک جوان به واسطه وابستگی خود به خانواده، دوست و همسر دارای انشعابات اخلاقی، عاطفی و روحی است. میزان هجمه‌ای که برای رفتن به خدمت بر او وارد می‌شود بسته به میزان تعلق او به اعضا یا کارها، سبب می‌شود جوان در موقعیتی حساس قرارگیرد و این شرایط می‌بایست از سوی مسؤولان امرآسیب‌شناسی شده و در قالب «طرح خوشایندسازی سربازی» بگنجد.
امیر اژدری یکی دیگر از عوامل مؤثر در ناسازگاری برخی از سربازان در محیط خدمت را ضعف شخصیت و عدم انطباق رفتاری با هنجارهای درون سازمانی دانست و افزود: فرایند ناسازگاری، زمینه‌های ارتکاب تخلفات و جرایم را فراهم می‌سازد و از طرفی به دلیل توزیع سربازان در ابتدای خدمت، بدون در نظر داشتن نوع مأموریت آنان در یگان‌ها، به طور طبیعی پیامدهای ناگوار عدم نظم‌پذیری، رفتارهای نابهنجار و در نهایت ارتکاب جرایم را به همراه دارد.
وی راهکارهای اصلاحی برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه سربازان را شامل: برگزاری آزمون شخصیت بر روی کلیه داوطلبان خدمت سربازی، تعریف دقیق از موقعیت‌های خدمتی در نیروهای مختلف و توزیع بهینه و مناسب آنان بر حسب یافته‌های آزمون مذکور، ارائه تسهیلات مناسب در نیروهای مسلح به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی سربازان و راه اندازی مراکز خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی در نیروهای مسلح بر شمرد.
در ادامه این جلسه، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی‌هایی که در ناجا انجام شده است بخشی از مشکل و جرایم سربازان به بضاعت مالی آنان بر می‌گردد که بایستی در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.
سرهنگ مردان‌پور افزود: نحوه مدیریت و بکارگیری سربازان از دیگر مشکلاتی است که در روحیه خدمتی آنان موثر است. مثلاً بکارگیری سربازان در تخصص مربوطه می‌تواند بر افزایش روحیه خدمتی آنان مؤثر باشد.
وی بر رعایت عدالت و انصاف در بکارگیری سربازان تأکید کرد وگفت: برخی سربازان در جاهای خوب و سربازانی که موقعیت اجتماعی مناسبی ندارند در مکان‌های سخت به خدمت گمارده می‌شوند. این عدم رعایت عدالت در تقسیم سربازان منجر به نارضایتی و ارتکاب جرایم توسط آنان می‌گردد.
رئیس بازرسی صنایع هواپیماسازی نیز در این جلسه‌گفت: دوران خدمت سربازی را بایستی فرصتی برای یگان‌ها و جوانان بدانیم و سربازان بایستی مورد تربیت اجتماعی قرارگرفته تا خانواده‌ها با اطمینان کامل فرزندان خود را به خدمت بفرستند.
انصاری افزود: فرماندهان باید آموزش برخورد صحیح با جوانان را کسب نمایند و احترام به سرباز، تقدیر از آنان در جمع، فراهم نمودن امکان ادامه تحصیل ایشان و ارتباط با خانواده آنان جهت شناسایی روحیات، می‌تواند در پیشگیری از ارتکاب جرایم مؤثر باشد.
در ادامه این جلسه، معاونت نیروی انسانی سپاه صاحب الزمان(عج)استان اصفهان با بیان این که بایستی دیدگاه خود را نسبت به سربازان اصلاح نماییم، افزود: نگاه فرماندهان نسبت به خدمت سربازی باید اصلاح گردد در ارتکاب جرایم اکثراً سرباز را مقصر اصلی می‌دانیم در حالی‌که بایستی علل بروز آسیب‌های اجتماعی ریشه‌یابی و با علل اصلی آن مبارزه شود.
سرهنگ میرزا امیری، با اشاره به این که برگزاری دوره ای با عنوان کارآفرینی برای سربازان در سپاه، گفت: بر اساس این طرح، سربازان در۱۰ روز اول خدمت تحویل معاونت آموزش شده و یک دوره کارآفرینی طی می‌نمایند. یکی از محاسن این طرح این است که سرباز احساس می‌کند یگان به وی بها و شخصیت داده و سود بعدی آن نیز برای خود یگان است. متعاقباً این سربازان آموزش دیده مطابق نظرات معاونت آموزش و براساس مهارت مکتسبه، تقسیم‌بندی و بکارگیری می‌شوند و این امر درکاهش جرایم مؤثر می‌باشد.
وی استفاده تخصصی از سربازان و افسران وظیفه را بسیار مهم دانست و افزود: باید در ساختار نیروهای مسلح این موارد اصلاح شود و حجم برنامه‌ها با استعداد کمی وکیفی سنخیت داشته تا بازدهی بیشتری داشته باشد.
در ادامه این جلسه، مصطفی وطنخواهان دادستان نظامی استان اصفهان به پیامدهای عفوها و بخشش های سنواتی سربازی اشاره کرد و عوامل برون سازمانی و درون سازمانی تأثیرگذار بر نحوه خدمت سربازی را بر شمرد

درباره admin