مواد غذایی که شما را افسرده می کنند را بشناسید!

مواد غذایی که شما را افسرده می کنند را بشناسید!

برخی مواد غذایی می توانند سبب بروز علائم افسردگی و یا تشدید این علائم شوند. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که دقیقا چه دسته از مواد های غذایی می توانند خطر بروز افسردگی را در افراد بالا ببرند. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

قند های مصنوعی:

فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی کند اسپارتام جز تشکیل دهنده (و خطرناک) که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می شود، تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین را مسدود می سازد.

این می تواند باعث انواع بیماری های عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. اما ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.

 روغن هیدروژنه:

مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده،به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می کنند و می توانند باعث افزایش وزن شوند. اما چیزهای بیشتری وجود دارد:آن ها هم به افسردگی مرتبط هستند.

هر چیزی که با روغن های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی های ترانس است می تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند.

 مصرف کافئین:

متخصصان بسیاری وجود دارند که می گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می تواند منجر به افسردگی شود . دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است. خواب آشفته می تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.

خوردن گلوتن:

اگر به بیماری سلیاک هستید، خوردن گلوتن (پروتئینی در گندم و غلاتی مانند جو) تأثیرات زیادی بر خلق‌وخوی شما می‌گذارد و به روده کوچک شما آسیب جدی می‌زند. اما به گفته سازمان Celiac.org، در این افراد مصرف گلوتن خطر افسردگی را نیز بیشتر می‌کند.

درباره لیلا حصاری