مطالعه میزان افسردگی، اضطراب و استرس در اعضای خانواده آسیب دیدگان شیمیایی سردشت

مقدمه: تسلیحات شیمیایی اثرات مخرب جسمی و روانی بر افراد آسیب دیده می گذارد، بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افسردگی، اضطراب و استرس در خانواده های افراد آسیب دیده شیمیایی انجام شده است.

روش: شامل دو گروه، خانواده های افراد آسیب دیده جنگ افزارهای شیمیایی منطقه سردشت شامل همسران و فرزندان و افراد مشابه از شهروندان همان منطقه که تحت تاثیر مستقیم اثرات حملات شیمیایی نبوده اند به صورت تصادفی سیستماتیک وارد این مطالعه شدند. اختلالات روانی شامل افسردگی، اضطراب و استرس با استفاده از مقیاس DASS مورد بررسی قرار گرفت. آزمون آماری T و خی ۲ برای بررسی متغیرهای مورد نظر استفاده شد.
نتایج: میزان افسردگی، اضطراب و استرس در میان همسران گروه مورد نسبت به همسران گروه شاهد و نیز میزان اختلالات در میان فرزندان دو گروه به طور قابل ملاحظه ای بیش تر است (همه موارد P<0.005). اما در داخل گروه مورد تفاوت چندانی بین مادران و فرزندان دیده نمی شود (P<0.05).
بحث: نتایج نشان دهنده وجود میزان بالایی از علایم اختلالات روانشناختی، به ویژه اضطراب و افسردگی در بین اعضای خانواده افراد آسیب دیده حملات شیمیایی است. هر چند سایر مردم ساکن سردشت که تحت تاثیر سایر آثار جنگ بوده اند نیز دارای میزانی از علایم اضطراب و افسردگی هستند.

درباره admin