قوانین و قواعد یک شخص دورکار خوب!

شاید شماهم کلمه ی دورکاری را شنیده باشید. دورکاری به معنای کارکردن برای کارفرما در داخل خانه یا شهری دیگر است که از مبدا محل کار اصلی فاصله داشته باشد و محل اصلی کار نباشد. در واقع ما در خانه یا محلی دیگر به کار کردن می پردازیم. برای مثال ما نویسنده هستیم و برای یک انتشارات کار می کنیم. ما به جای حضور در خود انتشارات در خانه نوشته هایمان را می نویسیم و تنها در موارد لزوم در محل کارمان حاضر می شویم. به این شیوه از کار می گویند دورکاری.

با شیوع کرونا ویروس بسیاری از مشاغل به دورکاری روی آورده اند. در این روز ها چه مواردی را باید در دورکاری رعایت کنیم؟

دور کاری هم قانون دارد!

– حواشی و مسائلی که می توانند حواستان را پرت کنند، هماند مبوایل و تلویزیون را دور از محیطی که میخواهید در آن کار کنید انتخاب کنید.

– محلی ثابت را برای انجام فریلنسری خود انتخاب کنید. بهتر است این محل اتاقی جداگانه یا حداقل یک میز کار باشد. چیزی که شما را کمی از “در فضای خانه بودن” جدا کند و در عین حال برای‌تان محل راحتی نیز فراهم کند.

– برای خانواده و دوستان خود توضیح دهید کار شما دقیقاً چیست؟ و چرا باید به صورت مداوم پشت سیستم باشید. از آنها بخواهید تا در زمان‌های خاصی وظایف متفرقه را به شما محول کنند. به این صورت در زمان کار، تمرکز بالایی دارید.

– در هنگام انجام پروژه‌ دورکاری خود تایمری را در کنار خود داشته باشید و مدام در بین کار به آن نگاه کنید تا زمان به اصطلاح از دستتان خارج نشود.

– زمان‌های مرده‌ی خود را مدیریت کنید. نگذارید زمانی بیهوده و در بین کار هدر برود. برای مثال قبل از شروع انجام پروژه‌ دورکاری خود مقداری نوشیدنی و خوراکی کنار دست خود آماده کنید تا نخواهید هربار به بهانه یک آب خوردن ساده سر از تلویزیون دیدن و غیره در بیاورید.

اعتماد رئیس را حفظ کنید

همه ی ما می دانیم که در محل کار، بسیاری از کارمندان راحت تر هستند و تمرکز بیشتری بر کار خود دارند، اما در موارد دورکاری راحت تر از کار غافل می شوند و به اصطلاح جای پیچاندن وجود دارد. اما یادتان باشد که شما موظف هستید تا کار را با همان کیفیت حضورتان در محل کار باید تحویل دهید. با ایجاد تغییرات و کم کاری، در اعتماد رئیس خود خدشه ایجاد نکنید و تصور کیند که در محل کار هستید.

درباره لیلا حصاری