فکت های جالب روانشناسی درباره عشق

عشق یکی از واژگانی است که همه ما با آن آشنایی داریم. واژه ای که از دوست داشتن می آید و معنایی فراتر از علاقه شدید قلبی دارد. تا عاشق نشویم و در دام عشق اسیر نشویم، نمی توانیم آن را معنی کنیم. تجربه عشق یکی از شیرین ترین و بهترین تجربه هایی است که می توان فرد را از فرش به عرش برساند.

در رابطه با این احساس ناشناخته بشری حقایق و داستان های بسیاری بیان شده است که هریک به نوعی تلاش می کنند تا پرده از این احساس بزرگ بشری بردارند و جنبه ای از آن را به انسان پرمشغله امروز نشان دهند.

امروز در رابطه با فکت های جالبی که در رابطه با عشق وجود دارد صحبت خواهیم نمود و ۳۰ دانستنی عشقولانه و ۳۰ حقیقت در مورد عاشقی را بیان خواهیم نمود. این مطالب بسیار جالب و جدید هستند، اگر شما هم به دانستن مطالب و واقعیت های جالب علاقه مندید، حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 ۳۰ دانستنی عشقولانه

۱ـ زوج هایی که عاشق هم هستند بعد از خیره شدن در چشم هم به مدت ۳ دقیقه ضربان قلبشان با هم تنظیم می‌شود.

۲ـنوازش کردن باعث ایجاد همان واکنش های عصبی‌ای میشود که وقتی مسکن مصرف میکنیم ایجاد میشوند.

۳ـ بر اساس یک مطالعه، صورت زیبا در جذب افراد، مهم تر از اندام زیبا است.

۴ـ نماد قلب اولین بار در سال ۱۲۵۰ به معنی عشق مورد استفاده قرار گرفت. در گذشته قلب به عنوان نماد فکری یک انسان استفاده می‌شده‌است.

۵ـ این بصورت علمی ثابت شده است که عاشق بودن از مودلد بودن و پرباری شما میکاهد.

۶ـ عشق رمانتیک بصورت بیوشیمایی از اختلال شدید وسواس فکری و عملی غیرقابل تشخیص است.

۷ـ Philophonia ترس از عاشق شدن است.

۸ـ بر اساس یک بررسی ۲٪ از زوج ها در سوپر مارکت باهم آشنا شده اند.

۹ـ یک کشاورز آرژانتینی دل شکسته دهه ها سعی کرد به افتخار همسرمرحومش مزرعه ای به شکل گیتار پروش دهد.

۱۰ـ مردم از قرن ۱۸ از سمت ازدواج های اجباری و سازماندهی شده به سمت ازدواج از روی عشق تغییر مسیر دادند.

۱۱ـ در سال ۲۰۱۴ یک زندانی از زندان آریزونا فرار کرد تا ولنتاین را در کنار همسرش بگذراند.

دیجی فکت:۳۳ دانستی در رابطه با عشق!

۱۲ـ در یونان باستان پرت کردن سیب به سمت کسی به معنای اظهار عشق و علاقه بوده است.

۱۳ـ۲۳٪ ملاقات های اینترنتی به ازدواج ختم شده است.

۱۴ـ هر روز در سراسر دنیا ۳ میلیون نفر برای بار اول باهم قرار میگذارند.

۱۵ـ یک مطالعه نشان داده است که در روابط احتمال اول گفتن «دوستت دارم» از سوی مرد بیشتر است.

۱۶ـ (LOL) قبل از اینکه به اینترنت بیاید معنی اش (LOTS OF LOVE) بوده است.

۱۷ـ Erotomania اختلال روانی ای است که در آن فرد مبتلا فکر میکند یک شخص معروف عاشق او شده است.

۱۸ـ در هند گروهی به نام «کماندو های عشق» وجود دارد که زوج ها را از اذیت و آزار دیگر مردم مواظبت میکنند.

۱۹ـ شاه هارولد نروژی قول داده بود که کجرد بماند مگر اینکه عشق واقعی را پیدا کند و آن دختر یک تاجر پارچه فروش بود و ملکه ی نروژ شد.

۲۰ـ در زبان یونانی ۴ کلمه ی مختلف برای عشق وجود دارد.Agape: عشق خیریه و خیرخواهانه Eros: عشق جنسی Philia: عشق بین دوستان Storage: عشق به خانواده

۲۱ـ سانسکریت ۹۶ کلمه، فارسی باستان ۸۰ کلمه و انگلیسی فقط یک کلمه برای عشق دارد.

۲۲ـ داروهای ضد افسردگی به داشتن عوارض جانبی شناخته شده هستند و همینطور ممکن است احساسات اولیه ی انسانی در مورد عشق و دوست داشتن را سرکوب کنند.

۲۳ـ در طول ارگاسم مغز پر از اکسی توسین میشود و این دلیلی است بر اینکه چرا بعضی زوجها تمایل دارند بعد از آن همدیگر را نوازش کنند.

۲۴ـ کسانی که شریک زندگی نسبتا محتاط و قابل اعتمادی دارند، در محل کار عملکرد بهتری دارند، مقامات و افتخارات بیشتری کسب میکنند، پول بیشتری بدست می آورند و از شغلشان رضایت بیشتری دارند.

۲۵ـ مدل های بیولوژیکی که از رابطه ی جنسی وجود دارند، عشق را به شکل یکی از نیاز های پستانداران میبینند، مانند نیاز به آب یا غذا.

۲۶ـ بر اساس یک بررسی ۵۲٪ زنان اعتقاد دارند که شوهرشان نیمه ی گمشده ی واقعی شان نیست.

۲۷ـ نگاه کردن به عکس کسی که دوستش دارید درد را تا ۴۴٪ کاهش میدهد.

۲۸ـ مجموعه ای از مطالعات نشان داده است که زوج هایی که بیشتر قدردان یکدیگر هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که ۹ ماه دیگر هم با هم بمانند.

۲۹ـ به طورمتوسط انسان ها ۶.۸٪ زندگی شان را صرف معاشرت با کسانی میکنند که دوست دارند که این زمان معادل ۱۷۶۹ روز میشود.

۳۰ـ بر طبق یک آمارگیری، کسانی که شب بدون لباس میخوابند نسبت به کسانی که با لباس میخوابند رضایت بیشتری از روابطشان دارند.

۳۰ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد عشق و عاشقی

۱. از قدیم‌الایام هم در معجون‌های مهر و محبت و هم در عطرها از مقداری عرق انسانی استفاده می‌شده‌است.

۲. دانشمندان نشان می‌دهند که صرفا خیره شدن به چشمان شخص دیگری یک پیش‌ماده‌ی قوی در عشق است. در یک آزمایش، چند غریبه‌ از جنس مخالف در یک اتاق به مدت ۹۰ دقیقه حضور یافتند و آن‌جا در مورد جزییات شخصی صحبت کردند و سپس بدون صحبت کردن به چشم‌های هم خیره شدند. بسیاری از آنها جاذبه‌ی عمیقی را نسبت به هم احساس کردند و دو نفر بعد از ۶ ماه با هم ازدواج کردند.

۳. شبدر چهار برگ اغلب به عنوان نماد خوش‌شانسی در نظر گرفته می‌شود، اما بخشی از یک آیین عشق ایرلندی نیز هست. در برخی از نقاط ایرلند، اگر یک زن شبدر چهار برگ بخورد و در عین حال به مردی فکر بکند، ظاهرا عاشق آن مرد خواهد شد.

۴. در بالی، مردان بر این باور بوده‌اند که زن عاشق خواهد شد اگر خواستگار او نوع خاصی از برگ به او بخوراند. روی این برگ تصویری از یک معبود با آلت تناسلی بسیار بزرگ، حکاکی شده است.

۵. حلقه‌ی نامزدی اغلب برای انگشت چهارم دست چپ است زیرا یونانیان باستان معتقد بودند که این انگشت دارای vena amoris یا “رگ عشق” است که مستقیما به قلب منتهی می‌شود. نخستین حلقه‌ی ازدواج ثبت شده متعلق به مصر باستان است، این حلقه نشان‌دهنده ابدیت و همچنین خدایان قدرتمند خورشید و ماه است.

۶. قال گذاشته شدن از سوی طرف مقابل اغلب منجر به ایجاد “جاذبه‌ی ناشی از ناامیدی و سرخوردگی” می‌شود به این معنا که فرد به شدت و حتی بیش‌تر از قبل به کسی که او را رها کرد‌ه است، علاقمند می‌شود.

۷. مایع منی به طور بالقوه می‌تواند نقش موثری در روابط عشق و عاشقی داشته باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند مایعی که اسپرم را احاطه کرده‌است شامل دوپامین ( “ماده‌ی شیمیایی مرتبط با لذت”) و نوراپی‌نفرین و همچنین تیروزین ( اسید آمینه‌ای که مغز برای تولید دوپامین نیاز دارد) است.

۸. گفته می‌شود که نماد عشق پایدار، کوپیدو (Cupid) یا اروس از واژه‌ی Chaos ( “شکاف عظیم“) آمده و نشان‌دهنده‌ی نیروهای اولیه‌ی عشق و تمنا است.

۹. واژه‌ی “عشق” (Love) از واژه‌ی lubhyati به معنی “میل” در زبان سانسکریت مشتق شده‌است.

۱۰.طبق برآوردها ۴۰-۷۰ درصد از قتل‌های زنان توسط کسانی که عاشق آنها بوده‌اند یا همسران‌شان انجام شده‌است.

۱۱. از قدیم گل سرخ (رز) نماد عشق بوده‌است و بسته به رنگی که دارد می‌تواند تفاوت‌های ظریف معنایی داشته باشد. به عنوان مثال، گل رز قرمز شور و عشق و عاشقی واقعی را نشان می‌دهد. رز صورتی روشن تمایل، علاقه، و انرژی را نشان می‌دهد؛ و صورتی تیره قدردانی را نشان می‌دهد. گل رز زرد می‌تواند هم به معنای دوستی و هم به معنای حسادت باشد. اسطوخودوس یا گل رز بی‌خار می‌تواند به معنای عشق در نگاه اول باشد. رز سفید به معنی فضیلت یا از خود گذشتگی است. برخی از رزها حتی ترکیبی از چند رنگ هستند و معانی پیچیده‌تری ایجاد کنند.

۱۲. مردان اروپایی ناخودآگاه دنبال زنانی هستند که دور کمرشان حدود ۷۰٪ از باسن‌شان باشد. نمونه‌های زیبایی مانند آدری هپبورن، ونوس میلو، و حتی توئیگی نسبت کمر به باسن‌شان دقیقا ۷۰ درصد بود.

۱۳. مردان و زنانی که دارای چهره‌ای بسیار متقارن هستند، طرفداران بیش‌تری دارند. علاوه بر این، مردانی که چهره‌ی متقارن دارند رابطه‌ی جنسی را چهار سال زودتر از بقیه آغاز می‌کنند، رابطه‌ی جنسی بیش‌تری دارند، و و در مقایسه با همسالان نامتقارن خود روابط نامشروع بیش‌تری دارند. زنان نیز با مردان متقارن بیش‌تر به ارگاسم می‌رسند.

۱۴. هنگامی که شخصی عاشق می‌شود، ناحیه‌ی تگمنتوم شکمی در مغز، هسته دمدار را پر از دوپامین می‌کند. کودات سپس برای دریافت دوپامین بیش‌تر سیگنال می‌دهد؛ هر چه دوپامین بیش‌تر باشد، احساسات فرد شدیدتر می‌شود. وقتی کسی کوکائین مصرف می‌کند، همین سیستم فعال می‌شود.

۱۵. از زمان یونان باستان، سیب نماد عشق و عاشقی بوده‌است. سلت‌ها بر این باور بودند که سیب نمایانگر عشق است چرا که پس از چیده شدن عمری طولانی دارد.

۱۶. به هم زدن رابطه با کسی که دوستش دارید باعث فعالیت همان بخش از مغز می‌شود که مسئول درد فیزیکی است.

۱۷. داروهای ضد افسردگی ممکن است عشق و عاشقی را به خطر بیندازند زیرا این داروها سطح سروتونین را افزایش می‌دهند. بالا بودن سطح سروتونین احساسات را کم می‌کند و افکار وسواسی را در مورد معشوق مهار می‌کند؛ هر دوی این‌ها اجزای حیاتی عشق هستند.

۱۸.”عشق” به معنای “بدون امتیاز” در تنیس به سال ۱۷۹۲ بازمی‌گردد و به معنی “بازی برای عشق” یا به عبارت دیگر، بازی برای هیچ است. متخصصین دیگر ادعا می‌کنند که “عشق” (love) به عنوان امتیازی در بازی تنیس، تغییر یافته‌ی کلمه فرانسوی تخم‌مرغ، “L’oeuf” است به دلیل شباهتی که تخم‌مرغ با عدد صفر دارد.

۱۹. برخی از روانشناسان بر این باورند که ما عاشق کسی می‌شویم که شبیه به یکی از والدین‌مان است که با او مشکلات حل نشده در دوران کودکی داشته‌ایم، غافل از این‌که ما به دنبال حل و فصل مشکل دوران کودکی در زمان بزرگسالی هستیم.

۲۰. وقتی کسی به یک عشق جدید می‌نگرد، مدارهای عصبی که معمولا با قضاوت اجتماعی مرتبط هستند، سرکوب می‌شود.

۲۱. مطالعات نشان می‌دهند که اگر یک مرد زنی را در وضعیتی خطرناک (و بالعکس) ملاقات کند، مثلا روی یک پل لرزان، احتمال این‌که عاش آن زن شود بسیار بیش‌تر است در مقایسه با زمانی که او در یک محیط معمولی مثل دفتر کار ملاقات کند.

۲۲. پنهان‌کاری یا “تعقیب و گریز” اغلب یک عنصر حیاتی در عشق و عاشقی است. موقعیتی که گاهی اوقات “اثر رومئو و ژولیت” نامیده می‌شود و دارای چالش‌ها و موانعی است که شور و شوق را نسبت به معشوق به شدت زیاد می‌کند.

۲۳. دانشمندان ثابت می‌کنند که پیدایش پخت و پز منجر به این شد که بشر مواد غذایی سالم‌تر بخورد، و همین به نوبه‌ی خود منجر به بزرگ‌تر شدن مغز شد و نتیجتا عشاق احتمالی ظرفیت بیش‌تری برای اشکال جدید قابلیت‌های زبانی و هنری فریبنده به‌دست آوردند.

۲۴. زمان به طور قابل‌توجهی عشق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. احتمال عاشق شدن آدم‌ها زمانی بیش‌تر است که به دنبال ماجراجویی باشند، تمایل بسیار زیادی به ترک خانه و تنهایی و نقل مکان به یک کشور خارجی داشته باشند، به مرحله‌ی جدیدی از زندگی وارد شوند، یا زمانی که به لحاظ مالی و روانی آماده‌ی آغاز زندگی مشترک تشکیل خانواده باشند.

۲۵. احتمال این‌که زنان در سراسر جهان عاشق مردانی شوند که جاه‌طلب، تحصیل‌کرده، ثروتمند، محترم، دارای موقعیت اجتماعی خوب و دارای حس شوخ‌طبعی باشند و به طور کلی بالاتر از آنها باشند، بسیار بیش‌تر است. زنان همچنین استخوان‌های گونه متمایز و یک استخوان فک قوی را که به سطح تستوسترون مرتبط است، ترجیح می‌دهند. زنان حتی در زمان تخمک‌گذاری، بیش‌تر علاقمند مردانی می‌شوند که دارای نشانه‌های تستوسترون هستند.

۲۶. فرمانروای مکزیک، موکتزوما (Montezuma) شکلات را “داروی عشق” می‌دانست و قبل از این‌که ۶۰۰ زن حرمسرای خود را ملاقات کند، ۵۰ فنجان شکلات می‌خورد.

۲۷. افلاطون ادعا می‌کرد در سمپوزیوم او در ابتدا همه‌ی انسان‌ها یکی بوده‌اند، موجوداتی نرماده با چهار دست، چهار پا، دو چهره‌ی یکسان در یک سر / گردن، چهار گوش، و دارای هر دو اندام تناسلی. هنگامی که این موجودات زیبا و قوی کوشیدند که خدایان را نابود کنند، زئوس آنها را به دو بخش – مردان و زنان – تقسیم کرد و میل ذاتی انسان‌ها را به یکدیگر ایجاد کرد که دوباره احساس یکی شدن را به‌دست بیاورند.

۲۸. عشق و عاشقی لزوما تضمینی بر تداوم داشتن ازدواج‌ نیست. عوامل دیگر عبارتند از سن زن و شوهر (احتمال طلاق گرفتن شوهری که نه سال یا بیش‌تر از زن بزرگ‌تر است یا مردی که قبل از سن ۲۴ سالگی ازدواج کند، بیش‌تر است)، در ازدواج دوم یا سوم خود بودن، فرزند داشتن قبل از ازدواج، و امور مالی. عواملی که روی موفقیت ازدواج تاثیری ندارند عبارتند از تعداد فرزندان یا سن آن‌ها، وضعیت اشتغال زن، و تعداد سال‌هایی که زن کار کرده‌است.

۲۹. کلمه “لزبین” از جزیره‌ی یونانی لسبوس مشتق شده‌است که در آن شاعری به نام سافو اشعار معروف خود را برای عاشق معروف خود که یک زن بود، سرود.

۳۰. در یکی از نظرسنجی‌هایی که در مورد عشق صورت گرفت، ۶۰ درصد از مردان متاهل در امریکا گفتند که بی‌وفا شده‌اند، در مقایسه با ۴۰ درصد از زنان امریکایی که معتقدند بی‌وفا هستند.

درباره لیلا حصاری