علائم فیزیکی و روانی افسردگی چیست؟

افسردگی از مجموعه بیماری های روانی مخرب در افراد به شمار می رود که روند درمان برای آن موجود است و فرد به آسانی با مراجعه به پزشک روان و مصرف دارویی و مشاوره می تواند بر این بیماری چیره شود. افسردگی علائم فیزیک و روانی دارد که در ادامه ی این طملب نشانه ها و علائم آن را بررسی خواهیم کرد. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

علائم روانی و ذهنی:

در افسردگی نشانه های فیزیکی و روانی و ذهنی همراه هستند و صرفا بخشی از آن ها نمی تواند به تنهایی نشانه ی افسردگی باشد. در ادامه نشانه های ذهنی و روانی را بررسی خواهیم کرد.

احساس غم و ناراحتی

حالات عمده مردانافراد مبتلا به افسردگی همانند زنان است؛ به نظر می رسد این امر با اراده قوی مردان مغایرت دارد؛ بنابراین، هنگامی که بیشتر افسرده هستند، به ندرت گریه می کنند یا مانند زنان در بس تر دراز می کشند. در عوض، تمایل به تحریک و یا استفاده از الکل یا مواد مخدر دارند. علائم افسردگی در مردان پس از یک شب به راحتی از بین نخواهد رفت.

حس بی  انگیزه بودن و ناامیدی

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند همیشه علائم ناراحتی را نشان می دهند و افکار منفی دارند، افراد معمولا از تفکر منفی که بر آن ها تاثیر می گذارد عصبانی می شوند. به علاوه، افراد افسرده می توانند از چند چیز ساده در زندگی روزمره خود ناامید شوند.

حس اضطراب و استرس

نه تنها زنان با اضطراب و ناراحتی مواجه هستند، بلکه مردان هنگامی که به استرس و ناامنی افراطی می رسند نیز می توانند وارد این حالت شوند. بسیاری از افراد ادعا می کنند که اضطراب و وحشت به سرعت می گذرد، اما در واقع، اگر کنترل نشود، دچار افسردگی خطرناکی خواهند شد. برای پنهان کردن حالت افسردگی مردان می توانند به دام اعتیاد با الکل بیفتند.

عدم تمرکز

زمانی که شخصی مبتلا به افسردگی است در پردازش اطلاعات ضعیف می شود. بنابراین توانایی تمرکز بر روی وظایف مختل شده است. افکار منفی به تدریج ذهن او را پر می کنند و تمرکز بر هر چیزی را دشوار می کند. برخی از افراد مبتلا به افسردگی به راحتی حواس شان پرت می شود. هیچ فعالیتی تمرکز آن ها را حفظ نمی کند.

افکار خودکشی

اگر کسیبه آسیب زدن به خودش فکر می کند، نشانه افسردگی است و فورا باید جدی گرفته شود. اگر افراد دچار افسردگی درباره خودکشی فکر می کنند، باید فورا به کمک نیاز داشته باشند.

زنان احتمالا بیشتر به خودکشی فکر می کنند، اما طبق مطالعات، مردان بیش از ۴ برابر این اقدام را انجام می دهند.

علائم فیزیکی:

مجموعه علائم فیزیکی افسردگی طیف گسترده ای دارد اما در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی خواهیم کرد.

سردرد!

افرادی که به افسردگی مبتلا هستند اغلب سردرد دارند. پژوهشی که در این زمینه انجام شد، نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی شدید سه برابر دیگران میگرن دارند و در افرادی که میگرن دارند احتمال افسردگی پنج برابر دیگران است.

کاهش اشتها و کاهش وزن
برخی افراد هنگام افسردگی اشتهایشان را از دست میدهند. برخی دیگر نیز در این شرایط نمیتوانند دست از خوردن بکشند چون با خوردن احساس میکنند رنج و ناراحتی شان کاهش می یابد. حاصل آن میتواند اضافه وزن یا کاهش وزن باشد و در صورت کاهش وزن فقدان انرژی نیز تجربه میشود. افسردگی با اختلالات خوردن مانند پرخوری روانی، بی اشتهایی عصبی یا پرخوری دوره ای مرتبط است. در زنان این ارتباط بیشتر مشاهده می شود.

احساس خستگی ممتدد

اگر احساس میکنید به قدری خسته هستید که برای کارهای روزمره انرژی ندارید، حتی زمانی که خواب یا استراحت زیادی داشته اید، ممکن است دچار افسردگی باشید. افسردگی و خستگی میتوانند بر روی هم تاثیر متقابل داشته باشند.

طبق یک پژوهش گسترده، مشخص شد افرادی که افسرده هستند بیش از چهار برابر دیگران دچار خستگی بدون علت میشوند و افرادی که زیاد دچار خستگی میشوند تقریبا سه برابر دیگران احتمال دارد که افسرده شوند. افسردگی و خستگی در کنار هم میتوانند هر دو وضعیت را تشدید کنند.

احساس بی قراری

تحریک پذیری و بی قراری با مشکلات خواب یا علائم دیگر افسردگی میتواند همراه باشد. افسردگی احتمال سوء استعمال مواد یا الکل را افزایش میدهد که این نیز به نوبه خود در تحریک پذیری و بی قراری نقش دارد. احتمال تحریک پذیری هنگام افسردگی در مردان بیشتر از زنان است.

سخن پایانی

اگر مشکو ک به ابتلا به افسردگی هستید به پزشک مراجعه کرده تا روند تشخیص و بهبود را طی کنید.

درباره لیلا حصاری