ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بلوغ کارکنان

مقدمه: این پژوهش به منظور ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بلوغ کارکنان، پایه ریزی و اجرا شده است.به این منظور ابتدا بر اساس مبانی نظری، پرسشنامه ای برای سنجش بلوغ تهیه شد و روایی محتوایی و صوری آن با نظرخواهی از ۳۰ نفر از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و گویه هایی که مورد تایید بیش از ۷۵درصد آنان بود، به عنوان گویه های مناسب انتخاب شدند.
روش: پرسشنامه تهیه شده روی نمونه ۳۷ نفری از جامعه آماری (کارکنان دانشگاه تربیت معلم) پیش آزمون شد و با حذف برخی از گویه ها ضریب پایایی آن به میزان ۰.۸۴ به دست آمد.سپس، پرسشنامه نهایی روی نمونه ۲۴۸ عضوی که به صورت تصادفی و با روش طبقه ای انتخاب شده بودند اجرا شد که مجددا ضریب پایایی آن ۰.۸۴ محاسبه شد
.
یافته ها: تحلیل عاملی بیانگر این بود که ۶۰ درصد واریانس نمرات بلوغ با مقیاس ساخته شده تبیین می شود. نتیجه چرخش واریماکس شاخص های بلوغ را در چهار عامل که با عناوین بلوغ روانی، بلوغ ذهنی، بلوغ اجتماعی و بلوغ کاری قابل نامگذاری هستند،خلاصه کرد. پرسشنامه اعتباریابی شده برای اندازه گیری سطح بلوغ کارکنان، ازجمله کارکنان سازمان های نظامی و انتظامی در جهت اهداف مختلفی ازجمله هدف های پژوهشی، استخدامی و مدیریتی قابل استفاده است.

درباره admin