روش های درمان عادت کندن ریش و موهای سر

کندن مو

در ادامه ی این مطلب به وسواس کندک مو ؟(موی بدن، سر یا ریش ها و…) می پردازیم. افرادی که با اختیار خود یا بدون اختیار موهای صورت و بدن و سر خود را می کنند و از این موضوع احساس ناراحتی نمی کنند و این عمل برایشان تبدیل به یک عادت شده است. با راهکارهای زیر شما می توانید به درمان این عادت کمک کرده و به طور کلی از بین ببرید.

تمرین تمرین تمرین

این روش از درمان های اولیه برای اختلال کندن مو است که طی آن فرد یاد می گیرد شرایطی که موجب کندن مو می شود را شناسایی کرده و رفتار دیگری را جایگزین این کار کند. به عنوان مثال در آن لحظه دست ها را مشت کرده یا دست را به جای موها به سمت گوش هدایت می کند.

خود فرد باید باور کند

این درمان به فرد کمک می کند تا باورهای مرتبط با عمل کندن مو را تشخیص داده و آن ها را بازنگری کند.

تعهد بدهید

این درمان باعث می شود فرد افکار اجباری کندن مو را پذیرفته اما اقدامی جهت کندن موها انجام ندهد.

لازم به ذکر است که برای مابقی اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب یا اعتیاد استفاده می شود می تواند برای درمان اختلال کندن مو نیز مفید باشد.

آیا روش درمانی دارویی هم هست؟

اگرچه تاکنون دارویی برای درمان این اختلال از سوی سازمان غذا و داروها تایید نشده اما برخی داروها می تواند علائم آن را کاهش دهد.

به عنوان مثال پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی مانند کلومیپرامین تجویز کند. تحقیقات نشان داده برخی داروهای دیگر مانند ان استیل سیستئین (N-acetylcysteine) و اولانزاپین (داروی ضد جنون) نیز برای وسواس کندن مو مفید هستند.

به پزشک یا روان درمان مراجعه کنید

با مراجع به پزشک و روان درمان وی می تواند کمک کند تا در مدت زمان کمتری بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین تمرینات و داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تکرر این عادت نیز توسط این افراد تجویز می شود.

درباره لیلا حصاری