روحیات افراد علاقمند به رنگ آبی چگونه است؟

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص روانشناسی دو رنگ آبی روشن و تیره با شما صحبت کنیم و ببینیم این دو رنگ بر روحیات افراد چه تاثیراتی می گذارند.

آبی تیره و روانشناسی

آبی تیره تأثیر هایی مشابه رنگ آبی روشن دارد. نیز مشخص شده است که این رنگ اعصاب کسانی را که در معرض آن قرار گرفته اند، آرام می کند و علاوه بر آن، چند اثر عجیب دیگر روی مغز و بدن دارد. بین رنگ های آبی تیره و افکار روشن رابطه ای پیدا شده است. به همین دلیل، در ژاپن از این رابطه بهره برده اند و در خیابان ها چراغ های آبی نصب کرده اند تا از بروز جنایت در برخی خیابان ها و همچنین خودکشی در ایستگاه های راه آهن جلوگیری نمایند.
به نظر می رسد افکار روشن دلگرم کننده کازساز بوده اند، زیرا دیگر کسی در ایستگاهی خاص که به لامپ های آبی مجهز شده بود، اقدام به خودکشی نکرد و شمار جنایت ها نیز در مناطقی با نورپردازی آبی ۹ درصد کاهش یافت. همین منطق در لندن نیز به کار گرفته شد و پل بلک فرایرز به رنگ آبی در آمد تا از شمار افرادی که خود را از بالای آن پرتاب می کردند، کاسته شود.
مطالعات بسیاری تأثیرات رنگ های آبی و قرمز را با هم مقابله و مقایسه کرده اند، زیرا به نظر می رسد این دو رنگ بر خلاف هم عمل می کنند. یک بررسی ویژه نشان داد که اگر چه قرمز به انجام تکالیف مبتنی بر جزئیات (مانند بازیابی خاطرات) کمک می کند، محیط های آبی باعث می شود افراد دو برابر زمانی که در معرض رنگ قرمز هستند، “کارکرد خلاقانه” داشته باشند.

آبی روشن و روانشناسی

آبی متضاد قرمز و دومین رنگی است که بیش از همه، پس از قرمز، مطالعه شده است. آبی روشن رنگ آرامش و تمرکز است. همچنین ثابت شده است که آبی روشن می تواند فشار خون را پایین بیاورد، به همین دلیل است که در کنار پزشکان و پرستاران با روپوش آبی روشن احساس آرامش بیشتری داریم. شاید به همین دلیل هم دیوارهای بیمارستان ها و کلینیک ها گاهی به رنگ آبی روشن است.
آبی روشن رنگی است که آن را به آزادی و صلح ربط می دهیم. اگر یک جستجوی سریع دربارۀ “روز صلح” در گوگل انجام دهیم این نکته ثابت می شود، زیرا نماد جهانی صلح (که تقریباً در همۀ پرچم های روز جهانی صلح استفاده می شود) تصویر کبوتری سفید است که شاخه ای کوچک به منقار دارد و در پس زمینه ای به رنگ آبی روشن قرار گرفته است.
برچسب ها ,

درباره لیلا حصاری