روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ ها برای خود دنیایی عجیب و پیچیده دارند، دنیایی که سراسر نکته و دانستنی است. خیلی از افراد بدون استفاده از دانش رنگ شناسی و نکات روانشناسی رنگ، به انتخاب رنگ برای موارد مختلفی مانند لباس، دسته گل، دکوراسیون خانه، دکوراسیون اتاق خواب، دکوراسیون اتاق کودک و … می پردازند و متاسفانه نادانسته درگیر مسائل و مشکلاتی می شوند. مثلا رنگ قرمز هیجان را بالا می برد، انتخاب رنگ قرمز برای اتاق کودک و نوزاد، آرامش او را بر هم می زند و خواب او را آشفته می کند، و کودک را درگیر هیجان زیادی می کند. ثابت شده است که نوزادان در اتاق قرمز بیشتر گریه می کنند و … . در همین حال انتخاب رنگ قرمز برای یک دسته گل بسیار صحیح و به جا است، و رنگ قرمز، نماد عشق هم می تواند باشد و یک گل زیبا به رنگ قرمز، نمود عشق و علاقه است.

بنابراین آشنایی با روانشناسی رنگ و انتخاب رنگ مناسب در جای مناسب خود بسیار لازم و ضروری است. رنگ زیبایی که امروز می خواهیم به بررسی آن بپردازیم، رنگ نارنجی است. در یک دید کلی بخواهیم بگوییم، رنگ نارنجی نماد مثبت گرایی و شادی است. رنگ نارنجی جزء رنگهایی است که کمتر می بینیم، ولی استفاده از این رنگ در استایل و پوشش و یا حتی استفاده درست از رنگ نارنجی در دکوراسیون خانه، می تواند زیبایی های فوق العاده جذابی را ایجاد نماید.

بررسی روانشناسانه رنگ نارنجی

نارنجی ترکیبی از دو رنگ زرد و قرمز است و رنگی پرانرژی محسوب می‌شود. این رنگ هیجان، اشتیاق و گرما را به ذهن متبادر می‌کند. از نارنجی برای جلب توجه استفاده می‌شود مانند علائم راهنمایی و رانندگی و تبلیغات. شاید به همین دلیل است که بسیاری از تیم‌های ورزشی نیز از رنگ نارنجی برای لباس و مارک خود استفاده می‌کنند.

نارنجی همچنین رنگ غروب آفتاب و میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال است، بنابراین ممکن است بسیاری از افراد این رنگ را با زیبایی غروب خورشید یا طعم پرطراوت مرکبات مرتبط کنند. این رنگ به پاییز، رنگ برگ‌ها و کدو تنبل نیز مرتبط است.

مادگرایی و تلقی‌ها از رنگ نارنجی جهانی نیست، برای مثال: در ایالات متحده مردم رنگ نارنجی را با لباس زندان مرتبط می‌کنند، درحالی که در کشور‌های دیگر این رنگ به سلطنت و معنویت مرتبط است.

۱. نارنجی رنگ معنویت است.

رنگ نارنجی باعث می‌شود که درباره معنویت و عطوفت تفکر عمیقی داشته باشیم، به طوری که وقتی به اجسام نارنجی رنگ نزدیک می‌شویم، تفکر و عبادت بر ما غلبه کند.

۲. نارنجی پر از انرژی است.

نارنجی، رنگی پر زرق و برق، اشتیاق آور و گرم و کمی کودکانه است که باعث افزایش انرژی و جلب در افراد توجه می‌شود.

۳. نارنجی جلب توجه می‌کند.

نارنجی، رنگ دوست داشتنی و سرزنده‌ای است که باعث اشتیاق در فرد می‌شود. اگر رنگ نارنجی را دوست دارید، فردی معاشرتی هستید، به مردم عشق می‌ورزید و به طور کلی به زندگی اهمیت می‌دهید. نارنجی احساس شادی را به‌وجود می‌آورد و برای جمع‌های دوستانه بسیار مناسب است.

۴. نارنجی رنگی شاد است.

این رنگ روشن و شاد است و احساس روز‌های آفتابی و گرم را به ذهن متبادر می‌کند. نارنجی، ذهن آدم را به سمت تفکر در مورد عشق و صلح هدایت می‌کند.

نارنجی به عنوان رنگ مورد علاقه

اگر به رنگ نارنجی علاقه دارید:
  • شما فردی خوش بین، گرم، خوش مشرب و خوش قلب هستید و به طور کلی مطبوع همگانید.
  • شما جسور و مصمم هستید و نه مهاجم.
  • داشتن یک شخصیت نارنجی به این معناست که شما قلب رئوفی دارید، اما کمتر از کسانی که به قرمز علاقه دارند.
  • به عنوان یک شخصیت نارنجی، شما از میهمانی لذت می‌برید و موقعیت‌ها و رویداد‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی می‌کنید. افراد نارنجی معمولا در جمع با صدای بلند صحبت می‌کنند.
  • شما فردی جذاب و اجتماعی هستید و تمایل دارید ابراز وجود کنید.
  • شما از کمک به دیگران لذت می‌برید و آن را برای ادامه حیات ضروری می‌دانید.
  • شما ممکن است در کار‌های خانه خیلی موفق نباشید چرا که بیشتر برایتان مهم است که خوش بگذرانید. گردوغبار روی طاقچه برای شما اهمیتی ندارد، اما آشپزی را دوست دارید.
  • شما به راحتی از موانع زندگی عبور می‌کنید.
  • صبر در خصوصیات رفتاری شما وجود ندارد و وقتی استرس دارید به دیگران فشار می‌آورید.
  • شما ممکن است دودل، متناقض و غیرقابل پیش بینی باشید.
  • رفتارهای منفی شما می‌تواند خودخواهی، خود بینی و بی توجهی باشد.
  • عاشقان رنگ نارنجی حس ترس را در شکم خود تجربه می‌کنند.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که نارنجی برای همه مناسب نیست. شدت رنگ بر روانشناسی آن رنگ تاثیر می‌گذارد، بنابراین استفاده از یک نارنجی ملایم یا نارنجی کدو تنبلی، احساسات متفاوتی القا می‌کند. بدانید که هر رنگی ویژگی‌های منفی خودش را دارد، بنابراین استفاده بیش از حد از یک رنگ ایده‌ی خوبی نیست. زیاده روی در استفاده از نارنجی باعث بیخیالی می‌شود و گاهی حس محرومیت را افزایش می‌دهد.‌

  • می‌توانید نارنجی را با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید؛ برای مثال ترکیب نارنجی با قهوه ای مناسب است، یا آبی رنگ مکملی برای نارنجی به حساب می‌آید.
  • رنگ نارنجی بسیار پرانرژی است، بنابراین بهتر است تنها رگه‌هایی از آن را در کوراسیون داخلی به کار بگیرید.
  • نارنجی برای مکان‌هایی شاد و سرگرم کننده مثل آشپزخانه انتخاب خوبی است. نارنجی روشن نیز می‌تواند در اتاق خواب استفاده شود. همراهی آن با رنگ صورتی در اتاق می‌تواند حس عاشقانه ایجاد کند، اگرچه ممکن است محبوب هرکسی نباشد.

روانشناسی رنگ نارنجی در کسب و کار

هنگام استفاده از این رنگ در دنیای کسب و کار دقت کنید چرا که بسیاری این رنگ را دوست ندارند. از آن برای القای حس ماجراجویی، خوش بینی و خوش گذرانی استفاده کنید.

  • این رنگ در افزایش فروش رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز غذایی بسیار مفید است، چون اشتها آور است و افراد را وادار به حرف زدن و پول خرج کردن می‌کند.
  • این رنگ با تحریک ارتباط اجتماعی و حواس مربوط به آن برای هتل‌ها و مراکز تفریحی سودمند است.
  • در وبسایت‌های مسافرتی می‌توان از این رنگ پر جنب و جوش برای معرفی سفر‌ها و ماجراجویی‌ها استفاده کرد.
  • تیم‌های ورزشی نیز می‌توانند با استفاده از این رنگ، انرژی و فعالیت زیاد را القا کنند.
  • نارنجی رنگ جذابی برای بازار‌های مربوط به جوانان، نوجوانان و کودکان است، چون آن‌ها از هزینه کردن برای سرگرمی و ماجراجویی لذت می‌برند.
  • تنالیته‌های ملایم رنگ نارنجی می‌تواند در مراکز درمانی لوکس و سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار گیرد.

درباره لیلا حصاری