راهکار هایی برای مقابله با استرس امتحان و آزمون

راهکار هایی برای مقابله با استرس امتحان و آزمون

همه ی ما تجربه کرده ایم که در سر جلسات آزمون های مهم و گاهی امتحانات روزمره دانشگاه و مدرسه مضطرب می شویم. اما به راستی برای کاهش این استرس چه راهکار های آسان و سریعی وجود دارد؟ در ادامه برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

۱) در جلسات امتحانی به دیگر افرادی که در سر جلسه آزمون و امتحان حضور دارند نگاه نکنید.

۲) از گذر انداختن و نگاه به سوالات پاسخ نداده و خانه‌های سفید پاسخ برگ خودتان در سر جلسه آزمون و امتحان لطفاً خودداری کنید!

۳) موبایل خود را سرک نکشید و وقت نگذرانید. ( افزایش تمرکز از بهترین راه‌کارها برای کاهش استرس و اضطراب خواهد بود)

۴) از مدام درس خواندن بپرهیزید. همه شما نیاز دارید روزهایی را استراحت مطلق کنید.

۵) مداوم سردرگم نشوید و سوالات را عوض نکنید. و سوالات را به شکل یک به یک حل کنید.

راهکار های غلبه بر استرس امتحان و آزمون:

در ادامه راهکار هایی آسان و کاربردی برای جلوگیری از افزایش استرس و غلبه بر آن به شما دوستان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خواب‌ راحت

هفت ساعت خواب کامل برای فعالیت مناسب بدن امری حیاتی است. در واقع مهم نیست چه ساعتی می‌خوابید یا چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید. مهم این است که وقتی می‌خواهید مطالب درسی را دوره کنید کاملا هوشیار باشید و تمرکز کافی داشته باشید.
سعی کنید یک ساعت قبل از به بستر رفتن دیگر مطالعه نکنید. در ضمن بهتر است به عضلات خود هم استراحت بدهید و فعالیت بدنی شدید هم نکنید. داشتن خواب کافی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کنترل اضطراب قبل از امتحان است.

برنامه داشته باشید

داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و به نوعی داشتن نقشه راه که به شما نشان دهد در هر روز از هفته و از هر ماه قرار است چه فعالیت‌هایی را انجام دهید از سردرگمی شما کم می‌کند و باعث

می‌شود به آینده دید روشن داشته باشید و به عنوان مثال نگران مرور پیش یک و یا جمع‌بندی درسی مثل عربی نباشید.

با داشتن برنامه‌ریزی شما می‌توانید کارهایی را که قرار است روز بعد انجام دهید الویت بندی کنید و این بسیار خوب است.

آرامش

قبل از دوره کردن هر مطلب جدید نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید. در ضمن در پایان جدول زمان‌بندی که برای خود تهیه کرده‌اید زمانی را برای قدم زدن در هوای آزاد در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود قبل از امتحان فردا احساس آرامش عمیقی به شما دست دهد.

تمرکز فکری

روز قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود کاملا کنار بگذارید. توجه به هر اتفاق بزرگی در اطراف باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. وقتی تمرکزی روی درس وجود ندارد اضطراب خود به خود به وجود می‌آید.

مقایسه نکنید

در مقالات زیادی از سایت محصل ایرانی به شما هشدار داده‌ایم که از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنید. باز هم این هشدار را به شما می‌دهیم که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقیب شما در کنکور سراسری فقط و فقط خودتان هستید و به هیچ عنوان نباید خودتان را با رقبای خود مقایسه کنید چرا که فقط باعث هدر رفتن وقت و افزایش استرس و اضطراب شما می‌شود.

درباره لیلا حصاری