رابطه تعهد و شخصیت در یک سازمان نظامی

تعهدسازمانی به عنوان یک نگرش قادر است نرخ کم کاری.بی مسئولیتی کارکنان را قبل از استخدام پیش بینی کند.با توجه به ماهیت و رسالت سازمان های نظامی کشور.کارکنان متخصص و متعهد نقش قابل توجهی درموفقیت آن دا رند.بنابر این توجه به تعهد سازمانی در این سازمان ها از اهمیت بسزایی بر خوردار است.

روش: برای این منظور کارکنان یک دستگاه نظامی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای کارکنان آن دستگاه نظامی در تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.

برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و پرسشنامه صفات پنج گانه شخصیتی نئو Neo)استفاده شد. و برای تحلیل اطلاعات گردآوری شده از آزمون های همبستگی و رگرسیون بهره بردای شد.

نتایج: هدف این پژوهش تعیین ویژگی های شخصیتی پیش بینی کننده تعهد سازمانی است. این هدف به دنبال این مساله که چه افرادی با چه ویژگی های شخصیتی نسبت به سازمان متعهدتر هستند. مطابق یافته های پژوهش نشان داده شده که دو ویژگی شخصیتی باوجدان بودن و توافق پذیری پیش بینی کننده بهتری برای تعهد سازمانی هستند.

بحث: در این پژوهش، ویژگی های شخصیتی کلیدی موثر بر تعهد سازمانی شناسایی گردید و مشخص شدکه دو ویژگی شخصیتی باوجدان بودن و توافق پذیری پیش بینی کنندگان اصلی برای تعهد سازمانی می باشند.ویژگی شخصیتی برون گرایی را نیز با اندکی اغماض می توان به عنوان عامل پیش بینی کننده تعهد سازمانیکارکنان در نظر گرفت.

 

درباره admin