دانستنی‌هایی از «روان‌شناسی نظامی» در قاب کاغذی

دانستنی‌هایی از «روان‌شناسی نظامی» در قاب کاغذی

نخستین چاپ «روان‌شناسی نظامی» نوشته مشترک کری اچ کندی و اریک ای زیلمر، با ترجمه دکتر خدابخش احمدی در ۱۸ فصل از سوی نشر دانژه به بازار نشر رسید.

ناشر معتقد است که «روان‌شناسی نظامی» اثری است کم نظیر که از سوی جمعی برجسته از روانشناسان، پزشکان، عصب‌شناسان و خبرگان نظامی تدوین یافته است.

کتاب در دو بخش تمرینات بالینی و روان‌شناسی عملیاتی و ۱۸ فصل از جمله «مقدمه‌ای بر روانشناسی بالینی نظامی»، «عصب روانشناسی در ارتش»، «پیشگیری از خودکشی در ارتش»، «استرس جنگی» و «مداخلات روانشناسی بعد از فاجعه یا آسیب روحی» به بررسی کاربرد بالینی و عملیاتی روانشناسی نظامی پرداخته است.

کاربردهای روانشناسی بالینی مرتبط با نیروهای مسلح
مؤلفان در فصل «مقدمه‌ای بر روانشناسی بالینی نظامی» آورده‌اند که این فصل به شرح و توصیف کاربردهای روانشناسی بالینی مرتبط با نیروهای مسلح و مروری بر جنبه‌های عملی و اختصاصی این رشته می‌پردازد.

در ادامه این فصل آمده که متداول‌ترین ارتباط درمانی در ارتش بین یک افسر به عنوان درمانگر و یک نفر از درمانگر و یک نفر از کارکنان به عنوان بیمار است. مهم است که به خاطر داشته باشیم، تمامی مراقبت‌های سنتی بیمار به‌طور کامل در مطب روانپزشک صورت نمی‌گیرد.

سابقه عصب روانشناسی در ارتش
«عصب روانشناسی در ارتش» عنوان فصل دیگری از کتاب است. به عقیده نویسندگان، سابقه عصب روانشناسی در ارتش به جنگ جهانی اول باز می‌گردد. در ادامه این فصل، بحث مختصری درباره آموزش ضروری، حوزه‌های مشترک کارکلینیکی، روانشناسی اعصاب هوا- فضا، کاربردهای عملیاتی و تحولات اخیر در پزشکی از راه دور ارائه شده است.

براساس محتوای کتاب، عصب روانشناسی در ارتش، از بسیاری از جهات همانند همین رشته در محیط‌های غیر نظامی است. در محیط‌های نظامی، روانشناس اعصاب نه تنها نظامیان بلکه بازنشستگان و خانواده‌های آنها را ویزیت می‌کند.

خودکشی سومین علت مرگ در میان نظامیان
در فصل «پیشگیری از خودکشی در ارتش» می‌خوانیم: «هرچند زیر گروه‌های ویژگی‌های جمعیت‌نگاری فردی بسیار گسترده است، به طور کلی میزان خودکشی میان نظامیان آمریکا تقریبا در طول ۲۰ سال گذشته برابر با میزان خودکشی در بین کل جمعیت بود.»

در ادامه همین مبحث آمده که این میزان طی زمان نسبتا ثابت مانده و خودکشی پس از حوادث و بیماری به عنوان سومین علت مرگ در میان نظامیان بوده است.

«استرس جنگی» عنوان فصلی دیگر از این اثر است که در آن اشاره شده که وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر از عبارت واکنش‌های استرس جنگی برای شرح و توصیف این مجموعه از علائم استفاده می‌کند.

تنوع بسیار در نشانه‌های استرس جنگی
مؤلفان در این فصل نوشته‌اند که متأسفانه تنوع بسیاری در نشانه‌های استرس جنگی وجود دارد. در این مورد تعابیر درصد و یا میزان مجروحان یا افراد انتقال یافته به پشت جبهه، مصدومان جنگی و تعداد مصدومان در هر هزار نفر در سال به کار رفته است.

در فصل «مداخلات روانشناسی بعد از فاجعه یا آسیب روحی» نیز تاکید شده که مطالعه واکنش انسان به تروما در ارتش آمریکا، به جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در سراسر تاریخ ارتش، واکنش‌ها به هولوکاست هسته‌ای، تمرکز بر اردوگاه‌های جنگی و افزایش مرگ و میر ناشی از جنگ، موجب مطالعه روز افزون درباره واکنش انسان به حادثه شده است.

نخستین چاپ «روان‌شناسی نظامی» نوشته مشترک کری اچ کندی و اریک ای زیلمر، با ترجمه دکتر خدابخش احمدی،  با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۴۵۶ صفحه، به بهای ۲۵ هزار تومان از سوی نشر دانژه منتشر شده است.

درباره admin