جامع ترین تعریف روانشناسی یازدهم انسانی

روانشناسی یک علم بسیار گسترده است که از دید برخی از افراد جدید و تازه محسوب می شود و هنوز مسائل و موضوعات زیادی در آن وجود دارد که می تواند کشف شود و همانند یک راز در این علم نهفته است. علوم روانشناسی در دنیای امروز به بشریت کمک کرده است تا ارتباط بهتری در میان خود برقرار کنند و تاثیر مثبتی در شناخت افراد، درمان بیماری های روانی و شخصیتی، کنترل مشکلات اخلاقی و … داشته است.

شاید برخی این علم را تنها محدود به بیماری های روانی بدانند اما روانشناسی وسیع تر از این است که تنها در مواردی مانند بیماریهای روانی برای ما کاربردی باشد. در دنیای امروز حتی در برخورد های سیاسی میان کشور ها یا تدریس در مقاطع مختلف از علم روانشناسی استفاده می شود. حتی در ارتباط میان افراد خانواده نیز می توان از فنون و تکنیک های روانشناسی استفاده کرد تا روابط میان افراد، موثرتر باشد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا کتاب روانشناسی یازدهم (ویژه ی رشته علوم انسانی) را به شکل کامل بررسی کنیم و ببینیم در این کتاب چه نکات مثبت و چه نکات منفی ای وجود دارد.

در ادامه خواهیم دید که هدف از تدریس این کتاب در پایه یازدهم چیست و چه مباحثی در این کتاب وجود دارد.

تاثیر مطالعه ی این درس در دانش آموزان چیست؟ آیا این کتاب در زندگی آینده دانش آموزان موثر است؟

آشنایی با کتاب روانشناسی یازدهم

همانطور که گفتیم روانشناسی یکی از علوم پرکاربرد در جهان به شمار می رود. این علم به صورت اختصاصی با روان، اخلاق، و سلامت روحی انسان در ارتباط است.

شاید در گذشته کسی فکرش را هم نمی کرد که بتوان ابعاد مختلف وضعیت روانی افراد و همچنین  انسان را بررسی کرد

اما اکنون دانش روانشناسی به ما اجازه می دهد تا بتوانیم شخصیت افراد را بهتر بشناسیم و همچنین از نظر ابعاد مختلف سلامت روانی افراد را بررسی کنیم. البته این موارد از ابعاد دیگر روانشناسی بیشتر در میان مردم شناخته شده است. اما روانشناسی ابعاد و شاخه های مختلفی را پوشش می‌دهد.

در کتاب روانشناسی یازدهم از بیماری ها و اختلالات نام برده نشده است و تلاش شده تا کتابی مثبت و کاربردی برای دانش آموزان تالیف شود تا بیشتر با خود دانش روانشناسی آشنا شوند.

نوع تدوین و تالیف کتاب روانشاسی یازدهم شباهت زیادی به کتاب های روانشناسی دانشگاهی ندارد و کتاب بر اساس شرایط دانش آموزی نگاشته شده است و کاربرد آن به صورت عمومی نیست.

موضوعات کتاب روانشناسی پایه یازدهم دوره دوم متوسطه

در این کتاب از مباحث اولیه ی روانشناسی صحبت شده است مانند:

  • تعریف و روش مطالعه ی روانشناسی
  • روانشناسی مربوط به رشد
  • درک و احساس و توجه از زاویه ی روانشناسی
  • علل فراموشی و ارتباط آن با حافظه ی انسان
  • حل مسائل و تصمیم گیری در شرایط گوناگون
  • بررسی مباحث پایه در خصوص انگیزه و نگرش
  • روانشناسی سلامت

تاثیرات مطالعه ی کتاب روانشناسی یازدهم

کتاب روانشناسی پایه یازدهم دوره متوسطه یک پرش برای شناخت بهتر و بیشتر دنیای احساسات و شخصیت انسان ها است. همچنین این کتاب همانند یک مکمل برای پیشرفت ما در سایر درس ها است زیرا، در افزایش تمرکز و درک دنیای اطرافمان به ما کمک می کند. همچنین با مطالعه ی این کتاب با توجه به شناختی که ما در خصوص علم روانشناسی پیدا می کنیم می توانیم، از دانش خود در جهت شناخت بیشتر خود و اطرافیان نیز استفاده کنیم و یا با علاقمندی به این رشته، در دانشگاه به تحصیل در آن بپردازیم.

کلام آخر:

شاید برخی از دروس دوران تحصیل در زندگی روزمره ی ما چندان کاربردی نباشند اما روانشناسی یک علم کاربردی در زندگی روزمره است. امیدواریم با شناخت کتاب روانشناسی یازدهم، با اهداف تدریس و تاثیرات آن آشنا شده باشید و نگرشتان نسبت به آن بهبود یافته باشد. در سایر مطالب سایت روانشناسی نظامی ما را دنبال کنید تا از جدیدترین اخبار روز روانشناسی مطلع شوید.

درباره لیلا حصاری