تعیین نقش تنش های شغلی در نظامیان

مقدمه: این پژوهش با هدف شناسایی آثار تنش شغلی در عملکرد مدیران نیروی انسانی یکی از نیروهای مسلح و شیوه های رویارویی برای کاهش آن ها از نظر مدیران مذکور، انجام شده است.
روش: روش تحقیق به کار رفته از نوع پیمایشی (زمینه یابی) است و ازپرسشنامه های محقق ساخته، پس از اعتباریابی (با روایی و پایایی چشمگیری)، به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. نمونه ها (n=57) به صورت تمام شمار از سراسر کشور انتخاب شده اند، پس از اجرا، داده های جمع آوری شده، با نرم افزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج: مدیران نیروی انسانی نیروی مسلح مذکور در معرض روان فشارهای شغلی متعدد و متنوعی قرار دارند که در آنان فشار روانی ایجاد می کنند و در سطوح متفاوتی بر عملکرد آنان تاثیر منفی دارد. آنان برای کاهش فشارهای روانی – شغلی، روش های رویارویی با فشار روانی را به میزان های متفاوت به کار می برندکه در اغلب موارد تا حد خیلی زیاد در بهبود عملکرد آنان موثر است.
بحث: مدیراننیرویانسانی نیرویمسلحمذکور،برای انجام وظایفشغلیمدیریتی شاندرچارچوبوظایفاساسی (تصمیمگیری،سازماندهی،برنامه ریزی،رهبریوکنترل) متحملانواعروان فشارمی شوند.فشارروانیناشیازاینروان فشارها از نظر مدیران در سطوح (خیلی کم، تا خیلی زیاد) بر عملکرد آنان تاثیر منفی داشته که با به کارگیریروش های رویارویی، توانسته اند آثاراین تنشها راکاهش داده و وظایف مربوطه را انجام دهند.

 

درباره admin