تخریب جنگ نرم بیش از جنگ سخت

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه جنگ نرم از صدر اسلام وجود داشته است، میزان تخریب جنگ نرم را به مراتب بیشتر از جنگ سخت دانست و راهکار امام راحل در مقابله با جنگ نرم را تشریح کرد.

حجت الاسلام عبدالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر، جنگ نرم را در مقابل جنگ سخت معنا کرد و گفت: در جنگ نرم برخلاف جنگ سخت از ابزار فیزیکی و خشن استفاده نمی شود و با ابزارهایی چون شنیداری، دیداری و ارتباطی تأثیرگذار برای ضربه به دشمن استفاده می شود.

وی جنگ نرم را مختص عصر کنونی ندانست و تأکید کرد: جنگ نرم در صدر اسلام هم مطرح بوده است که همان تعبیر پیامبر اسلام(ص) در مورد جهاد با نفس اماره(جهاد اکبر) است. پیامبر جهاد اکبر را در مقابل جهاد اصغر مطرح کردند. پیامبر پس از بازگشت پیروزمندانه سپاهیان اسلام فرمودند: خوشامد می گویم به گروهی که جهاد اصغر را پشت سر گذاشتند، اما جهاد اکبر همچنان مانده است. عرض شد ای پیامبر خدا! جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس.

نواب کم هزینه بودن و تخریب بیشتر را یکی از دلایل روی آوری دشمنان به جنگ نرم در عصر کنونی دانست و گفت: توسل به جنگ سخت همیشه امکانپذیر نیست و ملاحظات و محدودیتهایی دارد اما در جنگ نرم این محدودیتها نیست و این نوع جنگ نسبت به جنگ سخت تأثیرگذاری و تخریب بیشتری بدنبال دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با مقایسه جنگ نرم و سخت تأکید کرد: در جنگ فیزیکی و سخت میزان خسارتها روشن است و مردم و جوامع جهانی آن را می بینند ضمن اینکه در اذهان جنگ سخت صورت زشتی دارد اما توسل به جنگ نرم مشکل نیست و میزان موفقیت در جنگ نرم به مراتب بیشتر از جنگ سخت است.

حجت الاسلام نواب ماهواره، رسانه های جمعی و دیجیتال، تکنولوژی های ارتباطی نوین و… را از مهمترین ابزارهای جنگ نرم برشمرد و تأکید کرد: جنگ نرم همه انسانها و همه اقشار جامعه را مورد هدف قرار می دهد و محدود به یک ملت و دین خاصی هم نمی شود و براندازی سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی نهایت هدف در جنگ نرم محسوب می شود.

وی با اشاره به راهبرد حضرت امام خمینی(ره) برای مقابله با جنگ نرم تصریح کرد: امام راحل برای مقابله با جنگ نرم راه آگاهی بخشی به توده ها را دنبال کردند و این راهکاری برای همه زمانها و مکانها برای مقابله با جنگ نرم محسوب می شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان بر جایگاه و نقش تأثیرگذار روشنفکران، روحانیون و دانشگاهیان در امر آگاهی بخشی به توده های جامعه در زمینه جنگ نرم تأکید کرد و گفت: باید از همان راهی که دشمن در جنگ نرم نفوذ پیدا کرده برای مقابله با آن وارد شد چراکه “لا ینهشر الهدی الامن حیث انتشر الضلال”هدایت انتشار نمی یابد مگر از راهی که ضلالت انتشار پیدا کرد.

درباره admin