تاثیر مصرف زردچوبه بر مغز و روان چیست؟

تاثیر مصرف زردچوبه بر مغز و روان چیست؟

اخیرا پزشکان و محققان هندی و آمریکایی این موضوع را صحیح دانسته اند که کورکومین، که ماده موثر موجود در زردچوبه است، در سلامت روان اثر گذار است و می تواند در افسردگی و پیشگیری و درمان آن موثر باشد.

استفاده از زردچوبه برای مصارف دارویی اتفاق جدیدی نیست و در شبه قاره هند از آن به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند.

کورکومینِ زردچوبه که منشا رنگ زرد این ادویه هم هست، همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد قارچ و حتی ضد سرطان نیز دارد.

مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Phytotherapy Research منتشر شده نیز نشان می‌دهد که کورکومین، درست مانند فلوکستین در تسکین علائم افسردگی مانند خلق و خوی پایین و اضطراب نقش دارد.

این تحقیق تایید می کند که کورکومین احتمالا به عنوان یک درمان مؤثر و بی‌خطر برای بیماران مبتلا به افسردگی استفاده شود.

بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی پیشرونده و شایع‌ترین علت زوال عقل است. درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده و از این رو، محققان بر اقدامات پیشگیرانه در برابر آلزایمر تاکید می‌کنند. کورکومین حتی شاید بتواند محققان را به یافتن درمان برای آلزایمر امیدوار کند.

بنابر مقاله ای در “نچرال نیوز”، این ماده می‌تواند منجر به تجزیه پلاک‌های آمیلوئید – توده‌های پروتئینی که عملکرد سلول را مختل می‌کنند – در مغز مبتلایان به آلزایمر شود.

افزون بر این نکته، کورکومین  قادر است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند و خطر ابتلا به آلزایمر را بسیار کاهش دهد. مصرف زردچوبه را در وعده های غذایی خود حفظ نمایید.

درباره لیلا حصاری