تاثیر شناخت درمانی بر میزان اضطراب

مقدمه: عملیات راپل به دلیل حساسیت و کاربردهای رزمی نیازمند جرات، جسارت و اعتماد به نفس است و اضطراب از میزان تمرکز، توجه، تفکر، تسلط و تصمیم گیری افراد می ‌کاهد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش شناخت درمانی بر کاهش اضطراب حین عملیات راپل است.
روش: تحقیق به شیوه آزمایشی انجام شد. بدین منظور تعداد ۳۹ نفر که در پیش آزمون اضطراب بالا داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایشی ۶ جلسه تحت آموزش شناخت درمانی قرار گرفتند. برای تعیین رگه اضطراب، از SCAT، برای تعیین حالت اضطراب، ازCSAI-2 ، استفاده شد.
نتایج: تفاوت میانگین های مربوط به متغیر پیش آزمون و پس آزمون در رگه اضطراب و حالت اضطراب معنادار است. اختلاف بین گروه آزمایشی و گواه در رگه اضطراب و حالت اضطراب معنادار است. همچنین نتایج سنجش اثرات درون گروهی نشان داد که تفاوت میانگین های مربوط به متغیر پیش آزمون و پس آزمون در اضطراب حالتی شناختی و بدنی و اعتماد به‌ نفس معنادار است. اختلاف بین گروه آزمایشی و گواه در اضطراب حالتی شناختی و بدنی و اعتماد به نفس معنادار بود.
بحث: آموزش شناخت درمانی تاثیر مثبتی در کاهش رگه اضطراب، حالت اضطراب، اضطراب حالتی شناختی و اضطراب بدنی و افزایش اعتماد به نفس حالتی حین عملیات راپل گروه آزمایشی داشته است.

درباره admin