برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چگونه است؟

برنامه ریزی یکی از بهترین کارهایی است که همه ما برای موفقیت و رسیدن به اهدافمان باید داشته باشیم. با داشتن یک برنامه مناسب و دقیق که مطابق توانایی ها و نیازهای ما باشد، می توانیم این اطمینان را داشته باشیم که می توانیم به برنامه ریزی خود عمل نماییم.

برنامه روزانه هرکس با فرد دیگر متفاوت است. مثلا یک شخصی ممکن است الویت مهم کارهای روزانه اش مطالعه باشد، دیگری ورزش و یکی هم درس خواندن! بنابراین هر فردی بنابر توانایی ها، اهداف و کارهایی که دارد بیاد برنامه ای برای خود تنظیم نماید، برنامه دوست شما که بسیار هم موفق است، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

روش های بسیار متنوعی وجود دارند که به شما برای برنامه ریزی کمک خواهند نمود، یکی از این روشها که امروز به معرفی آن خواهیم پرداخت برنامه ریزی به روش بولت ژورنال است.

این برنامه ریزی همراه دفتری ارائه می شود که به کارها و. اهداف ما نظم و ترتیب دهد و الویت های ما را مشخص نماید. شما برای استفاده از این روش برنامه ریزی هم می توانید دفتر بولت ژورنال را از کتابفروشی ها تهیه نمایید و هم اینکه خودتان یک دفتر بولت ژورنال برای خود بسازید.

بولت ژرونال چیست؟

بولت ژورنال یا جورنال یک دفتر برنامه‌ریزی نظام‌مند و کاملا شخصی است که کارها، اهداف و برنامه‌های ما را به شکلی خاص –که توضیح خواهیم داد- در خود جای می‌دهد.

شاید در عصر پادشاهی دستگاه‌های دیجیتال، برداشتن یک دفتر معمولی و یک خودکار یا مداد کلاسیک، بازگشت شگفت‌آور ما به قرن بیستم تلقی شود اما شک نکنید این بازگشت، اسرار فراوانی با خود دارد که ما را با سرعت شگفت‌انگیزتری به جلو پیش می‌برد.

واقعا این بولت ژورنال چیست که تا این حد می‌تواند زندگی را دگرگون کند؟ اگر باور داشته باشید که بذر تحولات بزرگ زندگی، تغییرات کوچک است، این دگرگونی در نظرتان غیرممکن نخواهد بود.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چگونه انجام می‌شود؟

طبیعت نظم دارد و قرن‌ها و هزاره‌هاست که طبق برنامه‌ی گام‌به‌گام خود پیش می‌رود. خورشید همیشه از شرق طلوع می‌کند و روز و شب به صورت متوالی پس از هم می‌آیند. فصل‌ها نظم خود را دارند و هرگز ندیده‌ایم بعد از زمستان، پاییز تجربه شود!

ما نیز بخشی از این طبیعت نظام‌مند هستیم. عمر ما قابل تقسیم به دهه‌ها، دهه‌ها به سال‌ها، سال‌ها به ماه‌ها و به همین ترتیب، هفته‌ها و روزهاست. چرا نتوانیم مانند طبیعت کارهای خود را در زمان مناسب انجام دهیم و دستاوردهای خود را کسب کنیم؟!

بولت ژورنال یک دفتر ساده است که معمولا برای یک سال انتخاب می‌شود و صفحات آن بین ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای این سال تقسیم می‌شود. این دفتر متعلق به شخص شماست و بسته به اهداف و برنامه‌هایتان می‌تواند انعطاف داشته باشد.

تنها نکته‌ای که مهم است، پای‌بندی به نظم و سروسامان صحیح این دفتر است.

بولت ژونال باید درست مانند کتاب، فهرستی داشته باشد که شما را به صفحه‌ی مورد نظر راهنمایی کند. تقسیم بندی اصلی بولت ژورنال به ماه‌های سال است و می‌توانید آن ها را با شماره صفحه در فهرست نیز ذکر کنید.

سپس برای هر ماه سی برگ درنظر گرفته می‌شود و کارهای هر روز در یک برگ نوشته می‌شود. بولت ژورنال یک وسیله‌ی کاملا شخصی و منعطف است. نیازی نیست حتما همه‌چیز را از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنید.

حد کارها و برنامه‌های قابل پیش‌بینی شما به خود شما، سبک و ضرورت‌های زندگی و کارتان مربوط است؛ پس بر همین اساس آن را به مرور می‌نویسید و تنظیم می‌کنید. نشانه‌های خاص، استفاده از هایلایت‌ها و رنگ‌های گوناگون می‌تواند به نظم ذهنی شما و سرعت ادراک برنامه‌ها و کارها کمک کند.

چطور یک بولت ژونال برای خودم درست کنم؟

بازهم باید تأکید کنیم که این دفتر ویژه‌ی برنامه‌ریزی کاملا شخصی است بنابراین نمونه بولت ژورنال شاید تنها به شما ایده‌هایی بدهد و نباید آن را به عنوان یک قالب و چارچوب تخطی‌ناپذیر درنظر بگیرید.

برای این کار باید هم پای‌بند به اصول و قوانین خودتان باشید و هم خلاقیت داشته باشید. ما نیز برخی گام‌های کلی را بیان می‌کنیم و سپس شما می‌توانید بولت ژورنال خود را درست کنید.

  1.  با خریددفتر مناسب شروع کنید. این که دفتر شما چه ابعادی دارد، سررسیدی بزرگ یا دفترچه یادداشتی کوچک است، کاملا به خود شما، اولویت‌ها و کارهایتان بستگی دارد.
    اما بهتر است دفتری باشد که به اندازه‌ی روزهای یک سال، صفحه داشته باشد. (یادتان نرود هر برگ ۲ صفحه است پس یک دفتر ۲۰۰ برگ می‌تواند کافی باشد.)
  2. عدد سال را روی جلد دفتر مشخص کنید. اگر دوست دارید می‌توانید برای این کاور کمی وقت بگذارید و آن را به شکل دلخواهتان طراحی و تزئین کنید.
  3. صفحه‌ی اول بولت ژورنال را به دو فهرست کلی اختصاص دهید. یکی از این فهرست‌ها باید شامل زمان‌بندی (مثلا ماه‌های سال) باشد و شماره صفحه‌ی هر مورد جلوی آن مشخص باشد تا به‌راحتی آن را پیدا کنید.
    فهرست دیگر باید تشکیل شده از اهدافی باشد که در یک سال مدنظرتان است. (مثلا مهارت‌هایی که باید یاد بگیرید، چیزهایی که باید بخرید، کتاب‌هایی که در نظر دارید بخوانید یا هر تجربه‌ی دیگری که در چشم‌انداز یک ساله خود آن را متصور شده‌اید.) این فهرست باید منعطف باشد زیرا گاهی اهداف و انگیزه‌های تازه‌ای پیدا می‌کنید.
  4. ماه‌های سال را با سی صفحه برای هریک در بولت ژونال خود مشخص کنید. می‌توانید برای هرماه نیز یک صفحه‌ی کاور و فهرست درنظر بگیرید و اهداف یک‌ماهه‌ی خود را بنویسید.
    حتی بهتر است که هفته‌های یک ماه هم جدا شوند و جایی برای نوشتن اهداف و برنامه‌های هفتگی نیز درنظر گرفته شود.
  5. نشانه‌هایی با میل و سلیقه‌ی خود برای مهم‌ترین کارها و موارد، کارهای انجام شده، انجام نشده، قرارهای ملاقات، کنسل شدن برنامه‌ها و… در نظر بگیرید.
    این نشانه‌ها بایدترجیحا ثابت باشند. از آنجا که خود آن‌ها را انتخاب یا طراحی کرده اید، احتمال فراموشی‌شان کم است اما اگر گمان می‌کنید ممکن است فراموششان کنید، به فهرست‌های ابتدایی خود، یک صفحه را نیز برای نشانه‌ها تنظیم کنید.

حتما تا اینجا به خوبی دریافتید که بولت ژورنال چیست و ایده‌هایی هم برای آن به ذهنتان رسیده است. به همین سادگی می‌توانید بولت ژورنال خود را طراحی کنید. این کار به شما کمک می‌کند ذهن خود را بهتر نظم‌دهی کنید و کارهای خود را در زمان مشخص به پایان برسانید.

بولت ژرونال شخصی و نکاتی مهم

حال که با برنامه‌ریزی به روش بولت ژرنال آشنا شدید و دانستید کارایی آن تا چه حد می‌توان بدون محدودیت و گسترده باشد، خوب است چند نکته تکمیلی را نیز اضافه کنیم:

۱. این‌که بتوانید همه‌ی کارها را انجام دهید و همه‌ی اهداف را محقق کنید عالی است اما اگر نتوانستید برخی موارد را انجام دهید، فاجعه‌ای رخ نداده است. درواقع یکی از کاربردهای بولت ژورنال، شناخت بیشتر توانایی‌ها و شرایطمان است.

۲. به کارهای انجام نشده و اهداف محقق نشده فکر و دلایل را بررسی کنید. این اصل در ادامه‌ی روند برنامه‌ریزی حتما به شما کمک خواهد کرد. حتی می‌توانید دلایل را در پایین هر صفحه یادداشت کنید.

۳. تأثیر نشانه‌ها و طرح‌ها را جدی بگیرید اما در این زمینه تا حدی شلوغ‌کاری نکنید که ذهنتان آشفته شود.

۴. باتوجه به روحیات خود برای کارهای انجام شده و تحقق اهداف، در هر بازه‌ی زمانی یک جایزه‌ی متناسب در نظر بگیرید.

با برخی از علامت‌ها در برنامه ریزی بولت ژورنال آشنا شوید

آموزش بولت ژورنال به صورت مقدماتی لازم است و باید با علامت‌های اختصاصی و رایج این روش برنامه‌ ریزی آشنا شوید و سپس با استفاده از خلاقیت خود، آن‌ها را با رنگ‌های متفاوت در دفتر به کار ببرید:

  • علامت ستاره برای کارهایی است که اهمیت زیادی دارند.
  • علامت دایره برای کارهایی است که باید در آینده به آن‌ها فکر کنید.
  • علامت هشتگ برای مشخص کردن عنوان برای یک موضوع است.
  • علامت ضربدر برای زمانی است که انجام کار و برنامه‌ای کنسل شده است.
  • علامت درصد برای زمانی است که می‌خواهید درصد اختصاص یافته از پول و یا پیش رفتن یک کار را مشخص کنید.
  • علامت تعجب زمانی گذاشته می‌شود که باید موضوعی در روزهای آینده بیشتر بررسی شود.
  • علامت مربع توپر را می‌توانید برای نشان دادن کارهای مهم استفاده کنید.
  • علامت تیک برای زمانی است که کاری به طور کامل در دفتر برنامه ریزی انجام شده است.
  • علامت دو تیک را می‌توانید برای مشخص کردن کارهایی که چک نهایی آن‌ها تمام شده است، استفاده کنید.

درباره لیلا حصاری