بررسی تاثیرات مثبت ورزش بر سلامت روان

سلامت روان انسان ها این روزها درگیر ناملایمت های اقتصادی و فشارهای مختلف، در معرض خطرات و سختی های بیشماری قرار دارد. اما بعضی از مسائل خارج از کنترل ما هستند و برای رسیذن به سلامت روانی و داشتن روانی آرام و سالم لازم است تا از این مسائل با نگاهی ساده بگذریم و به مسائلی بپردازیم که تحت کنترل ما هستند.

یکی از مهمترین مسائلی که تاثیر بسیار بالایی بر سلامت روانی ما دارد، ورزش کردن است. با کمک ورزش می توانیم سلامت جسم و سلامت روح خود را تامین نماییم. این ورزش حتما نباید به صورت یک ورزش حرفه ای در سالن های ورزش و یا هر چیز پیچیده ای باشد. یک اهنگ زیبا را پلی کنید و با حس و حالی خوب به نرمش و ورزش بپردازید. با این کار هم ورزش نموده اید و هم لحظاتی شاد و زیبا را برای خود و برای خانواده خود ساخته اید.

اما امروز تصمیم داریم تا در ارتباط با تاثیر مثبت ورزش بر سلامت روانی صحبت کنیم. اگر شما هم خودتان را دوست دارید و به دنبال سلامتی و آرامش هستید همراه ما باشید.

تأثیر ورزش در بهبود روحیه

اگر دلتان می‌خواهد بسیار شاد و ریلکس شوید، حتماً درگیر یک فعالیت فیزیکی شوید. مهم نیست چه فعالیتی را انتخاب کنید؛ حتی یک اگر یک پیاده‌روی ساده را انتخاب کنید باز هم تأثیر ورزش به حدی زیاد است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح یکسری مواد شیمیایی از مغز می‌شود که به شما احساس شادی و آرامش می‌دهد. از طرفی ورزش کردن باعث تناسب اندام شما می‌شود و اعتماد به نفس و شرایط روحی شما را بهبود خواهد بخشید. ورزش‌های تیمی علاوه بر این مزایا، این شانس را به شما می‌دهند که با دوستانتان در یک محیط تفریحی در ارتباط باشید.

ورزش و افسردگی

مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند افسردگی خفیف تا متوسط را با همان قدرت داروهای ضد افسردگی درمان کند – البته بدون عوارض جانبی. به عنوان مثال، مطالعه جدیدی که توسط دانشکده بهداشت عمومی T.H.Chan در هاروارد انجام شد، مشخص کرد که دویدن به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا پیاده روی به مدت یک ساعت خطر ابتلا به افسردگی ماژور را تا ۲۶٪ کاهش می دهد. همچنین علاوه بر تسکین علائم افسردگی، تحقیقات نشان می دهند که انجام مداوم یک برنامه ورزشی می تواند مانع از عود مجدد بیماری شما شود.

ورزش به دلایل مختلفی یک دشمن قدرتمند برای افسردگی است. مهمتر از همه، باعث ایجاد انواع تغییرات در مغز از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیتی جدید می شود که احساس آرامش و تندرستی را ارتقا می بخشد.

همچنین مواد شیمیایی قدرتمند موجود در مغز شما یعنی اندورفین ها (endorphins) را، آزاد می کند که باعث تقویت روحیه شما می شود و باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. درآخر، ورزش می تواند به عنوان یک عامل پرت کننده ی حواس عمل کرده و به شما این امکان را بدهد تا ساکت و آرام باشید و بتوانید از چرخه افکار منفی که باعث افسردگی می شوند، خارج شوید.

ورزش و اضطراب

ورزش یک روش درمانی ضد اضطراب طبیعی و مؤثر است. ورزش تنش و استرس را تسکین می بخشد، انرژی جسمی و روحی را تقویت می کند و با آزاد شدن اندورفین، تندرستی را تقویت می کند. هر چیزی که باعث حرکت شما شود می تواند کمک کننده باشد، اما اگر جای حواس پرتی را به تمرکز بیشتر بدهید، منفعت بیشتری نیز خواهید برد.

به عنوان مثال سعی کنید به احساس تماس پاهایتان با زمین، به ریتم تنفس خود و یا احساس برخورد باد به پوستتان توجه کنید. با اضافه کردن عنصر ذهن آگاهی – که واقعا روی بدن شما و اینکه حین ورزش چه احساسی دارید متمرکز شده – نه تنها وضعیت جسمی خود را سریعتر بهبود می بخشید، بلکه ممکن است بتوانید جریانی از نگرانی های مداوم را که در سرتان جاری است قطع کنید.

ورزش و استرس

تا به حال به احساس بدن خود در هنگام استرس توجه کرده اید؟ ممکن است عضلات شما به خصوص در صورت، گردن و شانه های شما تنش داشته باشد و باعث درد کمر یا گردن یا سردردهای دردناک شود. احتمال دارد احساس سفتی در قفسه سینه، نبض تپنده یا گرفتگی عضلات داشته باشید. همچنین ممکن است مشکلاتی مانند بی خوابی، سوزش معده، اسهال یا تکرر ادرار را تجربه کنید. نگرانی و ناراحتی از همه این علائم جسمی می تواند منجر به استرس بیشتر شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند.

ورزش یک روش موثر برای شکستن این چرخه است. فعالیت بدنی و همچنین ترشح اندورفین در مغز، به شل شدن عضلات و از بین بردن تنش در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم پیوند خورده اند، وقتی بدن شما احساس بهتری داشته باشد، ذهن شما نیز هم آرامش بیشتری پیدا می کند.

ورزش و بیش فعالی

ورزش منظم یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کاهش علائم ADHD و بهبود تمرکز، انگیزه، حافظه و خلق و خوی است. فعالیت بدنی بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد. همه اینها بر تمرکز و توجه تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ورزش تقریباً روشی شبیه به داروهای ADHD مانند ریتالین و Adderall را بر روی بدن دارند.

ورزش و استرس بعد از سانحه

ورزش، باعث تمرکز واقعی بر روی بدن می شود. در هنگام ورزش شما بر روی بدن خود تمرکز زیادی می کنید. این وضعیت به شما کمک می کند تا از بروز علائم استرس پس از سانحه PTSD جلوگیری کنید. در هنگام ورزش به جای اینکه اجازه دهید ذهنتان سرگردان شود، به احساسات جسمی در مفاصل و عضلات، حتی درون بدن خود توجه می کنید. ورزش هایی که شامل حرکت متقاطع است و دست و پا را درگیر می کند مانند راه رفتن (به خصوص در شن)، دویدن، شنا، تمرین با وزنه یا رقص از بهترین تمرینات ورزشی برای PTSD هستند.

فعالیت های دیگری مانند پیاده روی، قایقرانی، دوچرخه سواری کوهستان و صخره نوردی نیز برای کاهش علائم PTSD موثر شناخته شده اند.

چگونه در صورت بروز مشکلات روانی، ورزش را شروع کنیم؟

شاید برای ما سخت باشد که در هنگام بروز مشکلات بتوانیم انگیزه خود را برای ورزش کردن حفظ کنیم. اما وقتی احساس افسردگی، اضطراب، استرس یا مشکل روانی دیگری دارید، ممکن است مشکل شما بیشتر شود. شما می دانید که ورزش احساس بهتری در شما ایجاد می کند. اما افسردگی انرژی و انگیزه لازم برای تمرین را از شما می گیرد. حتی اضطراب اجتماعی باعث می شود که نتوانید ورزش در بین جمع یا پارک ها را تحمل نکنید.

از کم شروع کنید.

در مواقعی که اضطراب دارید و یا افسرده هستید و مدت طولانی ورزش نکرده اید، بهتر است تمرینات ورزشی خود را به تدریج شروع کرده و به مرور زمان آنها را بیشتر کنید.

شاید بیشترین انرژی را در صبح اول قبل از کار یا مدرسه یا وقت ناهار داشته باشید؟ یا شاید آخر هفته ها ورزش طولانی تری را بهتر انجام دهید. اگر در تمام طول روز احساس خستگی و بی انگیزگی می کنید بهتر است، با برخی از موسیقی ها برقصید یا به سادگی قدم بزنید. حتی یک پیاده روی کوتاه و ۱۵ دقیقه ای می تواند به پاکسازی ذهن، بهبود روحیه و افزایش سطح انرژی کمک کند. همانطور که حرکت می کنید و کمی سرحال تر شدید، انرژی خود را به اندازه کافی افزایش دهید. برای مثال با پیاده روی شروع و به تدریج دویدن و دوچرخه سواری را امتحان کنید.

روی فعالیتهایی که از آنها لذت می برید تمرکز کنید.

اگر قبلاً هرگز ورزش نکرده اید یا نمی دانید از چه چیزی ممکن است لذت ببرید، چند مورد مختلف را امتحان کنید. فعالیت هایی مانند باغبانی می تواند روش های عالی برای شروع باشد. همچنین به شما کمک می کند تا فعالیت بیشتری داشته باشید.

راحت باشید.

لباس های راحت و محیطی را انتخاب کنید که آرامش بخش یا انرژی آور باشد. محیط ورزش شما می تواند گوشه ای آرام از خانه یا یک مسیر دیدنی یا پارک شهر مورد علاقه شما باشد.

به خودتان جایزه بدهید.

بعد از اتمام تمرینات ورزشی سعی کنید با خوردن یک آبمیوه خوشمزه، تماشای فیلم مورد علاقه تان، به یک حمام آب گرم به خود جایزه دهید.

ورزش را به یک فعالیت اجتماعی تبدیل کنید.

ورزش با یک دوست یا عزیز، یا حتی بچه هایتان، نه تنها باعث لذت بیشتر ورزش می شود، بلکه می تواند به شما انگیزه دهد که به یک تمرین روزمره پایبند باشید. در واقع، وقتی از اختلال خلقی مانند افسردگی رنج می برید، انجام تمرینات ورزشی همگانی می تواند بسیار مهم باشد.

درباره لیلا حصاری