بررسی میزان PTSD ثانوی و رضایت زناشویی در بین همسران جانبازان مبتلا به PTSD

مقدمه: اعضای خانواده جانباز PTSD به دلیل ارتباط مستمر و تماس دایمی با جانباز، مشاهده و مواجهه علایم او به نوعی آسیب می بینند. پژوهش حاضر با هدف شناخت PTSD ثانوی و رضایت زناشویی در بین همسران جانبازان PTSD می باشد، تا به این سوال پاسخ دهد. چه اندازه علایم PTSD جانبازان با PTSDثانوی و رضایت زناشویی همسران آنان در ارتباط است؟
روش: روش تحقیق پیمایشی است و روش نمونه گیری تصادفی ساده پواسن، به این صورت که از بین خانواده هایی که همسرانشان مبتلا به PTSD بوده و در مدت یکسال به مراکز درمانی تهران مراجعه داشتند، ۱۰۰خانواده (۲۰۰زوج) با استفاده از پرسشنامه (رضایت زناشویی، می سی سی پی،PCL و اطلاعات فردی) اقدام به گرد آوری اطلاعات و سنجش متغیر اصلی تحقیق شده است.
یافته ها: میزان علایم PTSD ثانوی همسران ارتباط مستقیم و معناداری با علایم PTSD جانبازان را نشان داد. همچنین میزان رضایت همسر جانبازان PTSD ارتباط معکوس و معناداری با علایم PTSDجانبازان داشت و در نهایت میزان رضایت زناشویی همسران جانبازان PTSD با نمره مقیاس اختلال استرس ثانوی رابطه معکوس و معنی داری داشت.
نتیجه گیری: وقتی علایم ترومای جنگ در فرد نظامی ایجاد شود و مدت زمان طولانی درمان نشود می تواند منشا آسیب های جدی بر همسر شود. بنابر این با توجه به نتایج تحقیق، درمان تیمی، زوج درمانی و خانواده درمانی لازم و ضروری است.

 

درباره admin