بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی در زنان سرپرست خانوار در کارکنان یک دانشگاه نظامی

مقدمه: خانواده به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی است که نقش اصلی سازندگی جوامع و سلامتی آن را تضمین می نماید. در خانواده هایی که به دلایل متعددی زنان عهده دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار می گردند، نقش حمایتی خانواده، دوستان و سازمان های ذیربط در تحقق عدالت اجتماعی و پیشگیری از آسیب های خانوادگی و اجتماعی بسیار بارز و پراهمیت می گردد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی در زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه پاسداران است.
روش: تعداد ۶۰ نفر از زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه که به روش هدفمند از هفت استان کشور انتخاب شدند، مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های حمایت اجتماعی – مقیاس خانواده PSSFA و دوستانPSSFR و سلامت عمومی GHQ-28 بود که از روایی و اعتبار خوبی برخوردار بودند. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی (نمره کل) در نمونه مورد بررسی، وجود دارد (r=-0.330 و P£۰.۰۵) همچنین نتایج بیانگر رابطه معنادار حمایت خانواده در کل و نیز با خرده مقیاس های افسردگی D (r=-0.504) و خرده مقیاس اضطراب واختلال خوابB است (r=-0.387، P£۰.۰۱) اما متغیر حمایت دوستان رابطه معناداری با نمره کل سلامت روانی در نمونه مورد مطالعه نشان نداد.
بحث: نتایج نشان می دهد هر چه زنان سرپرست خانوار از حمایت اجتماعی بیش تری بهره مند گردند، از میزان سلامت روانی بیش تری نیز برخوردار می شوند و احتمال بروز افسردگی و اصظراب در آنان کم ترخواهد شد. همچنین نتایج بیانگر نقش بیش تر حمایت خانواده در سلامت روانی زنان سرپرست خانواده است.

درباره admin