استعداد و مهارت به یک معنی هستند؟

استعداد و مهارت به یک معنی هستند؟

در این مطلب به بررسی و شرح تفاوت های استعداد و مهارت خواهیم پرداخت و مفهوم هر یک از این دو واژه را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما باشید.

استعداد به توانایی فردی گفته می شود که به صورت ذاتی است و فرد با آن توانایی زاده می شود و یک شخص بااستعداد (در یک زمینه یا موضوعی خاص) نیازی ندارد که تلاش زیادی را برای بروز این توانایی و استفاده از آن کند. استعداد به موارد زیادی در زمینه‌های مختلفی اشاره می‌شود: آواز، نقاشی، رقص و بسیاری از زمینه‌های مختلف دیگر. وقتی به افراد مختلف در زمینه‌های ذکر شده می‌گوییم «بااستعداد»، یعنی این افراد در این توانایی با سایرین متفاوت هستند و با این توانایی به صورت طبیعی متولد شده اند و در آن منحصر به فرد هستند.

استعداد به طور معمول در سنین پایین کشف می‌شود و فرد به دلیل همین توانایی بالقوه توجه زیادی را دریافت می‌کند. درواقع بخش مهم  این است که بتوان این استعداد را شناسایی و کشف کرد. درواقع استعدادهای زیادی وجود دارد که به دلیل عدم کشف و شناسایی آن توسط فرد هدر می‌رود.

مهارت معمولاً در برابر استعداد قرار می‌‌گیرد. مهارت هم توانایی انجام کار است، اما فرد با این توانایی زاده نمی‌شود. این توانایی با آموزش و تلاش زیاد به‌دست می‌آید. برخلاف استعداد، توانایی‌ها چیزهایی هستند که می‌توان آنها را فراگرفت. شاید حتی بعضی اوقات چندین سال طول بکشد تا فرد بتواند توانایی خاصی را به صورت کامل و تأثیرگذار به‌دست آورد.

 

در جدول زیر تفاوت استعداد و مهارت به صورت مواردی آورده شده است:
استعداد مهارت
تفاوت توانایی که فرد با آن زاده شده توانایی که فرد آن را کسب کرده
مثال خوانندگی برنامه‌نویسی کامپیوتر
عامل مهم شناخت و کشف استعداد توسعه و بهبود آن
ماهیت آن توانایی ذاتی توانایی معرفی شده
بُعد ذاتی با بدون هیچ دانش و تجربه‌ای پرورش داده شده با تلاش و آموزش بسیار
ظهور در افراد کم و انگشت شمار هرکس که پتانسیل کسب آن را داشته باشد

 

درباره لیلا حصاری