آزمون و تست شخصیت شناسی mbti‎

تست  MBTI، یکی از پرکاربدترین تست های روانشناختی در دنیای امروز است. این تست روانسنجی، یک پرسشنامه است که برای شناسایی نقاط قوت و ترجیحات افراد طراحی شده ایت و بدین ترتیب، نوع شخصیت افراد را شناسایی می کند. این تست دارای ۱۶ الگوی تیپی است که بر اساس نتایج به دست آمده، افراد را در این ۱۶ تیپ، دسته بندی می کند و به آنها کمک می کند تا بتوانند ویژگی های شخصیتی خود را شناسایی نمایند. با شرکت در این آزمون می توانید جنبه هایی ناشناخته، از وجود خود را شناسایی کنید و همین امر سبب می شود تا بهتر بتوانید در مورد مسائل مهم زندگی خود، مانند انتخاب شغل، ازدواج، برخورد با مشکلات و … عمل نمایید.

جالب است بدانید که این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

دلیل اهمیت تست شخصیت MBTI  چیست؟

گرفتن شاخص شاخص Myers-Briggs Type می تواند بینش زیادی در شخصیت شما ایجاد کند، به همین دلیل است که این ابزار بسیار محبوب شده است. حتی بدون در اختیار داشتن پرسشنامه کتبی، احتمالاً می توانید بلافاصله برخی از این ویژگی ها را در خودتان تشخیص دهید.

طبق گفته بنیاد مایرز و بریگز، لازم است به یاد داشته باشید که همه انواع برابر هستند و هر نوع شخصیت دارای ارزش خاص خود می باشد. برای مثال هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و با استعداد هستند. با شناختن این اختلافات، گروه می تواند وظایف بهتری را تعیین کرده و در دستیابی به اهداف خود با هم همکاری کنند.

ماده‌های آزمون MBTI

با انجام این آزمون شما متوجه می‌شوید که درون‌گرا هستید یا برون‌گرا، در جمع‌آوری اطلاعات شهودی هستید یا حسی، شخصیتی احساسی دارید یا منطقی و در سبک هدایت با جهان خارج ادراکی برخورد می‌کنید یا قضاوتی.این آزمون شخصیت تفاوت‌های روانشناسی را بر اساس چهار بخش متقابل یا دیکوتومی دسته‌بندی می‌کند که درنتیجه باعث ایجاد ۱۶ نوع تیپ شخصیتی می‌گردد. معمولاً این ۱۶ نوع با اشاره به حروف اول هر کلمه شناخته می‌شود.افراد در برقراری ارتباط با دنیای اطراف به دو نوع درون‌گرا و برونگرا تقسیم‌بندی می‌شوند. بنا به تعریف مؤسسه مایرز-بریگز، تفاوت درون‌گرایی و برونگرایی در نحوه مدیریت انرژی و تأمین و هدایت انرژی خلاصه می‌شود.

۱۶ تیپ شخصیتی که در این تست آمده است، به شرح زیر می باشد:

افراد درون‌گرا (Introvert)

افراد درون‌گرا توجه و انرژی خود را متوجه دنیای درون خود می‌کنند. آن‌ها از اینکه به‌تنهایی و با خود صرف وقت کنند راضی هستند. از تنها بودن با خود باطری‌هایشان را شارژ می‌کنند. می‌خواهند قبل از اینکه دنیا را تجربه کنند آن را بشناسند و از آن سر دربیاورند؛ یعنی آن‌ها با خود مشغله ذهنی فراوان دارند. روابط اجتماعی را در سطح محدود دوست دارند. درنهایت ترجیح می‌دهند که با یک نفر یا چند نفر محدود رابطه داشته باشند. نمی‌خواهند کانون توجه باشند و به همین دلیل محتاط‌تر و بسته‌تر از برونگراها عمل می‌کنند. آن‌ها در پیدا کردن دوست و آشنا شدن با دیگران رفتاری تدریجی دارند.

افراد برونگرا (Extrovert)

افراد برونگرا با دنیای بیرون سازگارترند. توجه و انرژی خود را به دنیای بیرون از خود معطوف می‌کنند. آن‌ها به اشخاص دیگر توجه دارند و از داشتن تبادل و تعامل با سایرین لذت می‌برند، خواه این تبادل با یک نفر و یا با چند نفر باشد. این اشخاص به‌حکم طبیعت خود به اشخاص و اشیای بیرون از خود توجه دارند. ازآنجاکه برونگراها برای درک دنیا باید آن را تجربه کنند، به نظر می‌رسد آن‌ها به فعالیت‌های مختلفی علاقه‌مند هستند. باطری‌های خود را از با دیگران بودن شارژ می‌کنند. این‌ها معمولا آشنایان فراوان دارند و با اشخاص جدید به‌راحتی دوست می‌شوند تا باب آشنایی فراهم آید، برونگراها به موقعیتی نگاه می‌کنند و از خود می‌پرسند: «چگونه می‌توانیم بر این تأثیر بگذارم؟»

افراد حسی (Sensor)

افراد حسی به آنچه می‌توانیم ببینیم، بشنویم، احساس کنیم، ببوییم یا مزه کنیم توجه دارند. آن‌ها آنچه را قابل‌اندازه‌گیری است مهم در نظر می‌گیرند. به حواس پنج‌گانه خود توجه دارند و می‌خواهند اطلاعات خود درباره جهان را از آن‌ها بگیرند. آن‌ها به تجربه شخصی خودشان هم اعتماد دارند. آن‌ها به لحظه اکنون می‌اندیشند و برایشان این مهم است که در لحظه حاضر در چه شرایطی قرار دارند، حتی به موقعیت و شرایط نگاه می‌کند و می‌خواهد ازآنچه در جریان است دقیقا آگاه شود.

افراد شهودی (Intuitive)

افراد شهودی «شم» را ترجیح می‌دهند و بیشتر از حس ششم خود بهره می‌گیرند و علاقه‌مند به چیزهایی که باید باشند، هستند. این افراد بیشتر وقت خود را رویاپردازی می‌کنند. به‌طور طبیعی می‌توانند فاصله بین سطور را بخوانند و در همه‌چیزها معنا پیدا کنند. به استنباط‌ها توجه دارند. به تصور و تخیل بها می‌دهند و به الهام و حرف دلشان احترام می‌گذارند. به آینده توجه دارند. آن‌ها دوست دارند حوادث را پیش‌بینی کنند و نسبت به تغییر دادن شرایط راغب‌اند.

افراد احساسی (Feeler)

افراد احساسی بیشتر تصمیمات خود را بر اساس احساساتشان می‌گیرند. فرد احساسی بیشتر تحت تأثیر فیلم‌ها یا… قرار می‌گیرد. با تصمیم‌گیری بر اساس ارزش‌های شخصی، گرچه احساسات می‌توانند نقشی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند، احساسی بودن در اینجا صرفا بدین معناست که صرفا با توجه به آنچه برای شما و برای دیگران مهم است تصمیم بگیرید. با توجه به بهایی که برای احساسات خود قائل‌اند تصمیم می‌گیرند. آن‌ها به همدلی و مهربان بودن افتخار می‌کنند.

افراد منطقی (Thinker)

افراد منطقی تصمیمات و قضاوت‌های خود را بر اساس منطق قرار می‌دهند. تصمیم‌گیری به‌صورت غیرشخصی در ارتباط است. تصمیماتی را می‌پسندند که به لحاظ منطقی معنی‌دار باشند. آن‌ها افتخار می‌کنند که در جریان تصمیم‌گیری، عینی و تحلیلی هستند. آن‌ها با تحلیل کردن و با سبک و سنگین نمودن مدارک و شواهد موجود، تصمیم می‌گیرند، هرچند ممکن است که به نتایج ناخوشایند برسند.

افراد قضاوتی (Judger)

افراد قضاوتی ترجیح به داوری دارند، می‌خواهند در نظم و ترتیب بخصوصی کار کنند و اگر کارهایشان ساختار کافی داشته باشد، راضی‌تر هستند. این اشخاص روحیه داوری کننده دارند و تصمیم‌گیری را دوست دارند. دوست دارند که زندگی را کنترل کنند.

افراد ادراکی (Perceiver)

افراد ادراکی آزادی را دوست دارند و ترجیع می‌دهند انعطاف‌پذیر باشند. این‌ها نگرشی دریافت‌کننده دارند. آن‌ها می‌خواهند به‌جای کنترل زندگی، آن را درک کنند.

این آزمون از چهار مشرب زیر تشکیل‌شده است:
• مشرب سنتی‌ها (SJ ها) که حسی و داوری کننده را ترجیح می‌دهند.
• مشرب تجربه کننده‌ها (SP ها) که حسی و ملاحظه کننده را ترجیح می‌دهند.
• مشرب ایده آلیست‌ها (NF ها) که شمی و احساسی را ترجیح می‌دهند.
• مشرب بینشی‌ها (NT ها) که شم و فکر را ترجیح می‌دهند.

درباره لیلا حصاری