بررسی وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان یک دانشگاه نظامی

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه، انجام شد.
روش: جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان دانشگاه بودند، که با استفاده از پرسش نامه ها رضایت شغلی و تعهد سازمانی مایر و الن، تعداد ۲۶۷ نمونه، مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج: میانگین رضایت شغلی کارکنان ۳.۲۲ از ۵ به دست آمد که نشانگر رضایت متوسط به بالا می باشد. همچنین تفاوت معناداری بین رضایت شغلی افراد با جنس، سن، تحصیلات، عضویت و سابقه کار، کارکنان وجود نداشت، اما تفاوت معناداری بین رضایت شغلی افراد با رشته شغلی، دانشگاه وجود داشت. همچنین میانگین ابعاد تعهد سازمانی کارکنان ۵.۲۴ از ۷ بدست آمد که نشانگر رضایت متوسط به بالا می باشد. همچنین تفاوت معناداری بین تعهد سازمانی افراد با جنس، سن، عضویت، سابقه کار، کارکنان وجود نداشت اما تفاوت معناداری بین تعهد سازمانی افراد با تحصیلات و رشته شغلی، آنان وجود داشت.
بحث: اختلاف معناداری بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه، وجود دارد. با توجه به معنادار بودن رضایت شغلی وتعهد سازمانی لازم است که مدیران از رشته شغلی و تحصیلات مختلفی که از حیث تجربه تخصص و دانش فنی برای کارکنان قابل قبول است استفاده کنند. همچنین با بهبود رضایت شغلی و تعهد سازمانی، حس خلاقیت و نوآوری را در کارکنان برانگیخته و باعث افزایش بهره وری در سطح سازمان ها و جامعه شوند.

 

درباره admin