اگر ایران عزم تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد، آمریکا قادر به جلوگیری نیست

-8095

یک تحلیلگر فارین پالیسی اذعان کرده که اگر ایران عزمی بر تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد، آمریکایی‌ها قادر به جلوگیری از آن نیستند.
اگر ایران عزم تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد، آمریکا قادر به جلوگیری نیست

نشریه «فارین پالیسی» در یادداشتی مبسوط به قلم «علیرضا نادر»، تحلیلگر ایرانی‌الاصل مسائل سیاسی، تصریح کرده است که حتی دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز خطرناک نیست.

نادر که این یادداشت را به رد دلایل کسانی اختصاص داده است که دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را «پایان دنیا» تلقی می‌کنند، بدوا به این واقعیت پرداخته است که ایران در عرصه بین‌المللی «بازیگر عاقل» محسوب می‌شود.

اما جدا از استدلالات او که عموما همراه با پیش‌فهم‌های بدبینانه وی نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستند، وی در بخشی از یادداشت خود به واقعیتی اشاره کرده است که در نوع خود جالب است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی تاکید کرده است که تصمیم در خصوص دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تحت اختیار رهبری جمهوری اسلامی است و نه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بدان معنا که اگر ایران تصمیم به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بگیرد، آمریکا قادر به جلوگیری از آن نخواهد بود.

تحلیلگر مزبور اذعان کرده است که اگر ایران عزم تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد، حتی تحریم و حمله نظامی هم نمی‌تواند جلوی دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای را بگیرد چرا که فن‌آوری و دانشی که توسط ایران ایجاد شده است، حتی با بمب‌های هوشمند نیز قابل از بین رفتن نیست و چه‌بسا حمله نظامی منجر به عزم ایران برای تولید سلاح هسته‌ای شود.

علیرضا نادر همچنین یادآوری کرده است که ایران از ابتدای انقلاب خود با سیاست مهار ایالات متحده همچون انواع تحریم‌ها و حضور نظامی در خلیج فارسی مواجه بوده است.

مقام معظم رهبری چندی پیش در یکی از سخنرانی‌های خود تاکید کردند که ایران خود ساخت سلاح هسته‌ای را امری نادرست می‌داند و اگر عزمی بر آن داشت، هیچ‌کس قادر به جلوگیری از این امر نبود.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود نه از واهمه تهدیدهای غرب بلکه بر اساس بینش دینی ایرانیان، تاکید کرده است.

درباره admin