نقش میدانی ایران برای مقابله با داعش در عراق

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای درخواست دولت عراق از کشورمان، حضوری فعال در جهت کمک به ارتش و نیروهای مردمی این کشور در مقابله با داعش داشته است.

از حدود یک سال پیش تا کنون شرایط منطقه با ظهور یک جبهه تروریستی جدید که تفکراتی به مراتب تندتر از القاعده دارد، معادلات منطقه را تغییر داده است. “داعش” که مدعی تشکیل یک دولت اسلامی از عراق تا شام است از سال گذشته با جولان نظامی در منطقه به خصوص در سوریه، کار خود را آغاز کرد و با اشغال شهرهای مختلفی در عراق و سوریه، بخش‌های وسیعی به اندازه انگلیس را تحت کنترل خود گرفته است.

با قدرت‌گیری این گروه تروریستی در عراق و اشغال بخش‌های وسیعی از ۵ استان بزرگ این کشور و اعلام پایتختی موصل، این روزها چند کشور جهان تحت رهبری‌ آمریکا ائتلافی تشکیل داده‌اند که نام آن را “ائتلاف ضدداعش” گذاشته‌اند.این ائتلاف قرار است که در مرحله نخست، مواضع داعش در عراق و سوریه را بمباران کند و در این راستا، کار بمباران مناطق تحت اشغال داعش از چند روز پیش آغاز شده و آمریکا به همراه چند کشور عربی و اروپایی، مواضع داعش را در عراق و سوریه هدف قرار داده، داعشی که کمک‌های مالی و تسلیحاتی همین کشورهای عضو ائتلاف، عامل اصلی قدرت‌گیری‌اش در منطقه است.

اما معلوم نیست که جنگنده‌های فوق پیشرفته و هواپیماها و ماهواره‌های جاسوسی آمریکایی و اروپایی چطور تاکنون بنابر آنچه که “اشتباه در هدف‌گیری” خوانده‌اند، تعداد زیادی از غیر نظامیان را هدف گرفته و مواضع آنها را بمباران کرده‌اند.حتی در یک اقدام بی‌سابقه، جنگنده‌های آمریکایی پنج‌شنبه گذشته به جای مواضع داعش، مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق در صلاح‌الدین را بمباران کردند که بر اثر این بمباران، ۷۵ سرباز ارتش عراق که قرار بود با داعشی‌ها بجنگند، کشته شدند.

این آمار به غیر از آمار ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌ای است که در جریان بمباران هوایی جنگنده‌های عضو ائتلافِ به اصطلاح ضدداعش، است، غیرنظامیانی که زنان و کودکان نیز جزو آنها هستند و روز گذشته تروریست‌های داعش با انتشار تصاویری از بدن‌های تکه‌ تکه‌ شده آنها، از تشکیل این ائتلاف ابراز خوشحالی کرده‌اند. اما در سوی دیگر میدان، ایران، عراق و سوریه، تشکیل این ائتلاف را ناتوان در نابودی این گروه تروریستی دانسته و آن را “اقدام تبلیغاتی” و “گسترش‌دهنده” تروریسم همانند آنچه که در افغانستان رخ داده، می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران از روزهای نخستین و به درخواست دولت‌های عراق و سوریه، کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره‌ای به ارتش و گروه‌های داوطلب مردمی در سوریه و عراق داده‌ است به طوری که دمشق و بغداد بارها علناً از تلاش های ایران برای مقابله دولت‌های مرکزی عراق و سوریه تقدیر و تشکر کرده‌اند.در یک نمونه، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در یک نشست خبری گفته بود: تهران سلاح در اختیار نیروهای پیشمرگه‌ قرار داده است. ما خواستار سلاح شدیم و ایران اولین کشوری بود که تسلیحات در اختیار ما قرار داد”هم‌اکنون، عراق و سوریه مهمترین هدف داعش هستند و این گروه تروریستی اعلام کرده که در اولین گام، دولت ادعایی خود را که اصطلاحاً اسلامی خوانده، با اشغال این دو کشور برپا خواهد کرد.

درباره admin