جنگ افزاری برای همه ی جنگ ها

امروزه و در عصر پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطی، مرز بین رسانه و سیاست از بین رفته و این دو آنچنان به هم تنیده شده‌اند که شاید کمتر کارشناسی در هر دو حوزه بتواند تفکیکی میان این دو موضوع قائل شود، به گونه‌ای که بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که هم سیاست و هم رسانه برای تأثیرگذاری و خودنمایی، به یکدیگر نیاز دارند.

جنگ نرم و عملیات روانی؛ به عبارت دیگر، هیچ تحول سیاسی بدون جریان‌سازی رسانه‌ای به نتیجه مطلوب صاحبان سیاست نمی‌رسد. در این میان، استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل پیش از هرگونه اقدام سیاسی، نظامی و اقتصادی، با به کارگیری دستگاه‌های رسانه‌ای خود می‌کوشند تا افکار عمومی جهانی را برای این حرکت آماده کنند و رسانه‌ها به دلیل تأثیرگذاری بالایی که دارند و همچنین شگردها و شیوه‌هایی که به کار می‌برند، می‌توانند درصد قابل‌توجهی از اذهان عمومی را با خود همراه کنند.

واقعیت این است هرگاه غرب و هم پیمانانش در برابر جمهوری اسلامی صف‌آرایی جدی می‌کنند، چه در عرصه نظامی، چه فرهنگی و چه اقتصادی، از ظرفیت رسانه‌های‌شان بیشترین استفاده را می‌کنند تا در مواجهه با ملت ایران به موفقیت دست‌یابند. البته شیوه‌های رسانه‌ای و میزان نقش‌آفرینی رسانه‌ها در هر عرصه‌ای متناسب با آن حوزه است. در تهاجم فرهنگی نقش رسانه خیلی پر رنگ‌تر می‌شود. شاید در جنگ اقتصادی کمتر باشد، اما مهم این است که رسانه همواره بخشی از عملیات را بر عهده دارد.

فراموش نکرده‌ایم که در دوران دفاع مقدس که بیش از دو دهه از پایان آن می‌گذرد و البته حوزه گسترش رسانه‌ها در آن سال‌ها قابل مقایسه با اکنون نبود، چه حجمی از عملیات روانی از رادیوهای بیگانه بر ضد کشور و ملت ایران صورت می‌گرفت. از جمله محورهای مهم عملیات روانی دشمنان در آن روزها عبارت بودند از:

اتهام جنگ‌طلبی به جمهوری اسلامی ایران، تشکیک در رضایت حامیان اصلی انقلاب از جمهوری اسلامی، ترسیم چهره مثبت از عراق و صدام، بزرگ جلوه دادن قدرت مخالفان جمهوری اسلامی ایران، بی‌توجه نشان دادن جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی، شایعه اختلاف و تفرقه بین مسئولان نظام و مردم و اقوام و مذاهب کشور، شایعه‌افکنی درباره بحران‌های سیاسی و اقتصادی، بی‌اعتبار ساختن نظام جمهوری اسلامی ایران و اتهام حمایت ایران از اقدامات تروریستی و …

اما با همه اقداماتی که بنگاه‌های رسانه‌ای غرب در پشتیبانی از جنگ نظامی در برابر ایران اسلامی انجام دادند، ملت ایران به‌خصوص جوانان این مرز و بوم که نقطه هدف این عملیات‌ها بودند، با هوشیاری و بصیرت دینی و سیاسی در برابر هجمه‌های روانی دشمن ایستادگی کردند و دشمن بعثی و حامیان منطقه‌ای و جهانی‌اش را با شکست مواجه ساختند.

امروز هم که به عبارتی جنگ اقتصادی غرب با جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و نمونه بارز آن، تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است، رسانه‌های غربی به ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان، با هدف تأثیرگذاری بیشتر بر روی افکار عمومی، دور جدیدی از جریان‌سازی رسانه‌ای را آغاز کرده‌اند. به گونه‌ای که از همان روزهایی که دور جدید تحریم‌ها توسط کشورهای غربی علیه ایران اعمال شد، مخاطب این شبکه‌ها هم شاهد تغییراتی در چینش خبرها و مسائل مورد نظر این رسانه بوده است، آنچنان که همه چیز خبر از یک فرایند رسانه‌ای- روانی مهم می‌دهد.

پُرواضح است که دشمن در این جبهه هم، از نقش و تأثیر عملیات روانی غافل نشده و تلاش خواهد کرد تا در راه رسیدن به اهداف خود، خلأهای موجود را با جنگ رسانه‌ای پشتیبانی کند. یکی از اهداف دشمنان در این میان، تشدید عملیات روانی با هدف ایجاد یأس و ناامیدی در مردم است. مطمئناً دشمنان بیکار نخواهند نشست و با تمام ابزار رسانه‌ای که در اختیار دارند، تلاش خواهند کرد تا به افکار عمومی در ایران القا کنند که تحریم‌ها تأثیرگذار بوده و در پرتو این اقدامات، باور «ما می‌توانیم» ملت ایران را دچار خدشه کنند که در این بین، بصیرت، دشمن‌شناسی و آگاهی مردم به ویژه جوانان بازهم مثل گذشته نقشه‌های دشمن را نقش برآب خواهد کرد. ان‌شاء‌الله

درباره admin