خود شناسی حقیقی

همیشه نگران هستید؛ نگران از کثیفی و میکروب ها، آلودگی، بیماری خاص، مریض شدن، نگرانی در مورد سرایت بیماری تان به دیگران، نگرانی مفرط از تماس با حیوانات (مثلا حشرات) نگرانی در مورد حق و ناحق و اصول اخلاقی، کفرگویی، ترس از دست دادن افراد و چیزهایی که دوست دارید.
همیشه نگران هستید؛ نگران از کثیفی و میکروب ها، آلودگی، بیماری خاص، مریض شدن، نگرانی در مورد سرایت بیماری تان به دیگران، نگرانی مفرط از تماس با حیوانات (مثلا حشرات) نگرانی در مورد حق و ناحق و اصول اخلاقی، کفرگویی، ترس از دست دادن افراد و چیزهایی که دوست دارید، ترس از آسیب زدن به دیگران در نتیجه بی دقتی ، ترس از مسئول شناخته شدن بابت یک حادثه وحشتناک دیگر، ترس های خرافی، اعداد خوش یمن یا نحس، رنگ هایی با معانی خاص، تصاویر، موسیقی یا کلمات سمجی که در ذهن شما مرتب تکرار می شوند، درباره ظاهرتان نگرانید، دست شستن، حمام کردن، مسواک زدن و آرایش کردن مفرط توأم با تشریفات، وسواس وارسی در و پنجره، اجاق گاز، وسایل برقی، وارسی امور شخصی و کاری تا هیچ اشتباه یا خطایی را به دنبال نداشته باشد، رفتارهای خرافی، وسواس کندن موی سر، شب ها چند بار از خواب بیدار می شوید و همه درهای خانه را وارسی می کنید تا از قفل بودن شان اطمینان حاصل کنید و هر بار که به رختخواب برمی گردید، این نگرانی گریبان تان را می گیرد که مبادا یکی از درها یا پنجره ها را از قلم انداخته باشید؛ نگرانی از این مسئله که چنانچه هر چیزی سر جای خود قرار نگیرد، حادثه ای رخ خواهد داد و شما دچار مشکل خواهید شد، همیشه درگیر پاکیزه کردن اشیای بی جان منزل هستید، همیشه دیر به سر کار، محل تحصیل یا مهمانی می رسید چون باید بارهاوبارها ظاهرتان را وارسی کنید، داخل کیف تان را بگردید تا چیزی را جا نگذاشته باشید و حتما چندبار خانه را چک کنید تا شیر آب باز نباشد و چراغی روشن نمانده باشد.
● چند نوع وسواس داریم؟
همه آدم ها گاهی دچار این افکار سمج و اعمال تکراری می شوند، مثلا «نکند شیر اجاق گاز را نبسته باشم» یا کشش به انجام رفتارهای تشریفاتی پیدا می کنند، مثلا «نوشتن چندباره کارهایی که باید انجام دهند» داشتن این افکار و انجام این اعمال تا حدی که چنان وقت گیر باشد که زندگی روزانه را مختل کنند، وسواس نامیده می شود، وسواس به دو گونه است؛ وسواس فکری و عملی. وسواس فکری عبارت است از افکار سمج و تصورات تکرار شونده ای که در شما ایجاد اضطراب و نگرانی می کند. اما وسواس عملی، اجبار به انجام کارها و تشریفات خاص است، به صورت مکرر که اضطراب شما را کم می کند، داشتن افکار وسواسی در شما ایجاد اضطراب می کند، بنابراین دست به کارهایی می زنید که با انجام آن اضطراب تان را کم کنید؛ این کارهای تکراری اعمال وسواسی هستند.
● شما هم درگیرید؟
اگر وسواسی هستید، نمی توانید به احساس ها و قضاوت های خود اعتماد کنید، درحالی که می بینید چیزی کثیف نیست یا در قفل شده، باز هم به چشمان خود اعتماد ندارید، فکرهای وسواسی بسیار پریشان کننده اند، رفتارهای وسواسی بسیار وقت گیر هستند، (شستن مکرر دست تا جایی که از آن ها خون جاری شود)، گرفتار شدن به رفتارها و افکار وسواسی به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد و دلایل زیستی یا دلایل محیطی که ریشه در گذشته شما دارند، نباید ساده گرفته شوند و نباید از کنار آن ها به راحتی بگذرید، اگر دچار رفتارها و افکاری هستید که به صورت مکرر تکرار می شوند و در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کرده اند، آن را جدی بگیرید و حتما با یک روان پزشک یا مشاور مشورت کنید چون ممکن است به درمان دارویی یا رفتاری احتیاج داشته باشید.
● اوضاع شما چطور است؟
در اینجا برای شما تستی داریم که با انجام آن می توانید پی ببرید که آیا وسواسی هستید یا خیر؟ و اگر گرفتار وسواس شده اید، این بیماری در شما تا چه حد پیشرفت کرده است. تا حتما برای درمان آن اقدام کنید. برای هر تست جواب بله یا خیر بدهید، در سوال ها خیلی تامل نکنید، سخت نگیرید و برای جواب دادن وسواس به خرج ندهید و نخستین جوابی که به ذهن تان رسید همان را علامت بزنید.
۱. ترجیح می دهم از تلفن های عمومی استفاده نکنم چون فکر می کنم شاید آلوده باشند.
۲. غالبا افکار زشت و زننده ای به ذهنم می رسد که رها شدن از آن ها برایم مشکل است.
۳. من بیش از سایر مردم به صداقت اهمیت می دهم.
۴. چون نمی توانم کارها را به موقع تمام کنم، اغلب سر قرارهایم دیر حاضر می شوم.
۵. اغلب مجبورم چیزهایی مانند شیر آب، شیر گاز و قفل در را چندین بار وارسی کنم.
۶. وجدان بسیار سختگیری دارم.
۷. تقریبا همیشه افکار ناخوشایندی که ناخواسته به ذهنم خطور می کنند، موجب ناراحتی ام می شوند.
۸. معمولا در مورد چیزهای ساده ای که هر روز انجام می دهم، دچار شک و تردیدهای جدی می شوم.
۹. چون همه چیز را بارها و بارها تکرار می کنم، اغلب کارهایم عقب می افتند.
۱۰. برخی از اعداد فوق العاده نحس هستند (بدشانسی می آورند).
۱۱. یکی از مشکلات عمده من این است که به جزئیات زیاد توجه می کنم.
۱۲. مشکل عمده من وارسی های مکرر است.
۱۳. صبح ها وقت نسبتا زیادی را صرف شستن دست و صورت خود می کنم.
۱۴. هر روز وقت زیادی را صرف وارسی وسایل منزل می کنم.
۱۵. حتی اگر کاری را با کمال دقت انجام دهم، اغلب احساس می کنم آن را به طور کاملا درست انجام نداده ام.
۱۶. اگر به جانوری دست بزنم، بی جهت نگران آلودگی نمی شوم.
۱۷. اگر به طور تصادفی در راه با کسی برخورد کنم، بی جهت دچار نگرانی نمی شوم.
۱۸. هیچ یک از والدین من در دوران کودکی ام، سختگیر نبوده اند.
۱۹. به اندازه معمول از صابون و مواد بهداشتی آرایشی استفاده می کنم.
۲۰. عادت ندارم قبل از پست کردن نامه و ای میل، چندین بار آن را وارسی کنم.
۲۱. صبح ها وقت زیادی صرف لباس پوشیدن و آماده شدن نمی کنم.
۲۲. بیش از حد نگران نظافت نیستم.
۲۳. می توانم بدون دغدغه خاطر، از دستشویی های عمومی که تمیز باشند، استفاده کنم.
۲۴. بی جهت نگران میکروب و بیماری نیستم.
۲۵. تمایلی ندارم چیزی را بیش از یک بار وارسی کنم.
۲۶. در انجام کارهای معمولی طبق یک روال سفت و سخت عمل نمی کنم.
۲۷. وقتی به پول دست می زنم، احساس نمی کنم دست هایم کثیف شده اند.
۲۸. معمولا هنگام انجام کارهای روزمره، به شمارش اعداد نمی پردازم.
۲۹. از مواد ضد عفونی کننده، زیاد استفاده نمی کنم.
۳۰. شب ها تا کردن و آویختن لباس هایم، وقت زیادی نمی گیرد.
● کلید پاسخ ها
اگر به سوال های یک تا ۱۵پاسخ بله داده اید به خود یک امتیاز بدهید ولی اگر پاسخ خیر داده اید امتیازی ندهید، از سوال ۱۶ تا۳۰ اگر پاسخ خیر داده اید یک امتیاز به خود بدهید، در صورتی که پاسخ بله داده اید امتیازی ندهید.
▪ نمره بین ۱ تا ۱۰
اگر نمره شما بین یک تا ۱۰ باشد، رفتارهای وسواس گونه در شما کم است یا اصلا وجود ندارد، زیاد نگران نباشید، انجام بعضی کارهای تکراری و رفتارهای خاصی که به صورت عادت در آمده، اگر در زندگی تان اختلال ایجاد نکند طبیعی است، با انجام رفتارهای جایگزین و کم کردن حساسیت ها می توان بعضی رفتارها را اصلاح کرد.
▪ نمره بین ۱۰ تا ۲۰
اگر نمره شما بین ۱۰ تا ۲۰ باشد، شما یک سری اعمال وسواسی و افکار تکرارشونده دارید، بی توجهی به این اعمال و افکار اگر تا به حال برای تان ایجاد مشکل نکرده باشد در دراز مدت در زندگی تان اختلال ایجاد خواهد کرد به طوری که از زندگی عادی و روزمره خود وا می مانید، قبل از بیشتر شدن این رفتارها به دنبال درمان بوده و از کنار آن ساده و آسان نگذرید.
▪ نمره بین ۲۰ تا ۳۰
اگر نمره شما بین ۲۰ تا ۳۰ باشد، شما یک فرد وسواسی هستید، شما حتما به روانپزشک یا مشاور نیاز دارید، مشکل خود را جدی بگیرید و حتما با یک متخصص مشورت کنید.

درباره admin