خطرناک‌ترین آسیب‌ سریال‌ های ماهواره‌ ای

یک کارشناس درباره مضرات ماهواره گفت: اکثر این سریال ها با موضوعاتی نظیر خیانت، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل و نیز بحث خشونت است که به شکل گسترده ای در سریال ها وجود دارد و کودکان نیز این برنامه ها را می بینند؛ در حالیکه کودکان بین ۱۰ تا ۱۲ ساله طبق نظریات روز دنیا پیامد درک رفتار را ندارند و در ناخودآگاهشان این مسائل می ماند.
امروزه برخی دور هم بودن‌های خانوادگی تبدیل به دیدن سریال ها و فیلم های ماهواره ای شده است و پیام هایی که این سریال ها به مخاطب می دهند مناسب و در شان یک خانواده ایرانی نیست.

جوان آنلاین نوشت: گوهر یسنا انزانی در خصوص مضرات ماهواره بر خانواده های ایرانی اظهارداشت: برنامه هایی که در ماهواره پخش می شود به دلیل آنکه با باورهایی که در کشور ما متفاوت است در خور دیدن نیست زیرا هر کشور و هر جایی برای خودش باورها، ارزش ها و سنت هایی دارد که آنها نیز برنامه هایی را شامل کارتون، فیلم ها و غیره برای تهاجم به فرهنگ بیگانه تدارک می بینند.

به گفته وی، این برنامه ها در ایران پخش می شود و به دلیل آنکه برخی از خانواده ها از ماهواره استفاده می کنند و حتی در جاهای دورافتاده و روستاها که باورهایشان با زندگی شهرنشینی نیز خیلی متفاوت است، خانواده ها ماهواره می بینند بنابراین فرهنگ بیگانه به راحتی در سبک زندگی شان اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه رفتارهایی که در مرحله اول در کودکی اتفاق می افتد بحث کارتون های کودکان است، گفت: حتی کارتون هایی که در گذشته مانند سیندرلا و سفید برفی پخش می شد یک سری باورهایی را در نسل گذشته دختران مانند اینکه یک شاهزاده ای می آید و ازدواج می کنم و آدمی می آید که من را خیلی خوشبخت می کند ایجاد کرده بود اما امروز آن کارتون ها جای خود را به کارتون هایی داده است که توام با پرخاشگری‌ست.

انزانی افزود: در کارتون های جدید خیلی موارد راحت تر بیان می شود و چنین مواردی باعث می شود کودکانی که هنوز در آنها رفتاری شکل نگرفته و پیامد چیزی را نمی دانند با دیدن این کارتون ها بخواهند رفتارهای آنها را انجام دهند.

رئیس کمیته اجرایی انجمن بازی و ورزش کودکان ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر فیلم ها و سریال های ماهواره ای مخاطب بیشتری از دید والدین دارد و وقتی پدر و مادر وابستگی شدید به دیدن این سریال ها که از شبکه های مختلف پخش می شود، دارند، فرزندان نیز ناخودآگاه پا به پای آنان والدین را همراهی می کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: اکثر این سریال ها با موضوعاتی نظیر خیانت، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل و نیز بحث خشونت است که به شکل گسترده ای در سریال ها وجود دارد و کودکان نیز این برنامه ها را می بینند؛ در حالیکه کودکان بین ۱۰ تا ۱۲ ساله طبق نظریات روز دنیا پیامد درک رفتار را ندارند و در ناخودآگاهشان این مسائل می ماند.

وی اظهار کرد: در دوره بلوغ نیز که در حال حاضر سن آن در کشور کاهش داشته  است، غریزه جنسی فعال تر می شود و یک سری مواردی را که از سریال ها گرفته اند و در ناخودآگاهشان نقش بسته است برایشان مشکل آفرین می شود.

انزانی گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی والدین از بلوغ فرزندانشان شرایط خاصی برای دیدن برنامه های ماهواره صورت نمی گیرد و باعث می شود مواردی مانند خشونت و لجبازی در فرزندان بیشتر خود را نشان دهد. از سوی دیگر والدین وقت زیادی را برای بودن با فرزندانشان نمی گذارند و در حقیقت مهارت های ارتباطی در خانواده های ایرانی بسیار کاهش یافته است.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در گذشته خانواده ها به همراه هم به پارک و محل تفریحی می رفتند و غذایی با هم می خوردند اما امروزه اکثر این دور همی ها تبدیل به دیدن سریال ها و فیلم های ماهواره ای شده است و پیام هایی که این سریال های به مخاطب می دهند مناسب و در شان یک خانواده ایرانی نیست.

وی عنوان کرد: در گروه نوجوانی نیز وقتی بچه ها وارد می شوند به گونه ای می شود که هر حرفی همسالانشان بزنند برایشان حجت است که یکی از این موارد می تواند وجود ارتباط جنسی با هر کسی باشد که از طریق همسالان برای فرد مطرح می شود و اینکه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: الان این مسئله یک مقدار در نوجوانان ما باب شده است. همچنین اطلاعی درباره مواد مخدر ندارند و این در حالیست که مواد مخدر به اشکال مختلف حتی شبیه داروهای گیاهی و لاغری عرضه می شود که با شعار زودتر لاغرشدن است و می بینیم به دلیل آنکه این مواد آب بدن را زود تخلیه می کند حتی باعث مرگ افراد می شود.

انزانی ادامه داد: از سوی دیگر در ماهواره ها شاهد تبلیغ بیش از حد داروهای ترک اعتیاد هستیم و وقتی نوجوانان این تبلیغات را در ماهواره می بینند که خیلی راحت می شود لاغر کرد یا خیلی آسان می توان مواد مخدر را ترک کرد چون قدرت تجزیه و تحلیل درستی ندارند شاید پیش خود بگویند که ما می توانیم همه این کارها را انجام دهیم و سپس اقدام به ترک آن ها بکنیم.

وی تصریح کرد: وقتی ما در کلینیک ترک اعتیاد با این طیف از نوجوانان مواجه می شویم می بینیم که  مراجعه کنندگان بر خلاف عرف احساس کرده اند که می توانند راحت معتاد یا چاق شوند و بعد هم با این داروهای ماهواره ای می توانند ترک اعتیاد کنند یا لاغرشوند.

وی هشدار داد: چنین تبلیغاتی سبب می شود که یک سری رفتارهای اعتیادی نیز در افراد شکل بگیرد مانند عادت بازی با موبایل، عادت اس ام اس دادن به دیگران یا عادت صحبت کردن طولانی با دیگران که متاسفانه در خانواده هایی که مهارت های ارتباطی وجود ندارد خیلی زودتر در حال شکل گرفتن است.

به گفته انزانی، این مسئله به دلیل آن است که خانواده درگیر فیلم ها و سریال های ماهواره ای است و در حقیقت اعتیاد به این فیلم ها پیدا کرده است و نتوانستند آن ارتباط کافی را با فرزندانشان داشته باشند بنابراین مهارت های زندگی را آموزش نمی دهند و همین مسئله سبب متلاشی شدن بنیان بخشی از خانواده ها شده است که به عنوان نمونه مسئله خیانت را خیلی قوی در خانواده ها مشاهده می کنیم.

درباره admin