پخش کردن حال خوب بدون هیچ هزینه

 پخش کردن حال خوب بدون هیچ هزینه

خوشحال کردن آدم‌ها این روزها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر انسانی می‌تواند در حق دوستان و اطرافیانش انجام بدهد. شما هم می‌توانید جزو آدم‌هایی باشید که دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می‌کنند و اطرافیانشان با دیدن آن‌ها «حال» بهتری را به دست می‌آورند.

 

در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که الْمُؤْمِنُ بشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛ یعنی مومن شادی‌اش در چهره‌اش نمایان است و غمش را در قلبش نهان می‌کند.

شاید یکی از دلایل این حدیث برای ابراز شادی در چهره مومنان، شاد کردن یکدیگر و تقسیم حال خوب بین همدیگر است.

 

حال دلت چطوره؟

برای اینکه به دیگران حال خوب بدهید نخستین قدم لازم این است که خودتان حال خوبی داشته باشید. وقتی حال دلتان خوب نباشد، اگر هزار و یک درگیری درونی داشته باشید و از زندگی و اتفاقاتش شاکی باشید، نمی‌توانید به دیگران آرامش بدهید. دریای طوفانی، موج‌هایش را به ساحل می‌کوبد و قایق‌هایی که دل به دریا می‌زنند را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد. روزی که در ترافیک معطل شده‌اید، شب قبلش خوب نخوابیده‌اید یا با همسرتان دعوایتان شده و ذهنتان مشغول حرف‌هایی است که در عصبانیت گفته و شنیده‌اید، احتمالا وقتی وارد محل کار می‌شوید نمی‌توانید همان کسی باشید که با آمدنش حال دیگران را هم خوب می‌کند. پس مراقب حال درونتان باشید و تصمیم بگیرید که اجازه ندهید مسائل روزمره بتواند روحیه‌تان را خراب کند تا بتوانید به دیگران هم کمک کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید برای عزیزانتان مانند آرام‌بخش عمل کنید اول لازم است کمی روی خودتان کار کرده و نگذارید درونتان به این سادگی‌ها به هم بریزد؛ کار سختی نیست فقط لازم است اراده کنید.

 

یک تابلوی ورودی زیبا

مراقب نخستین برخوردها باشید. اولین‌ها همیشه تأثیرگذارترین‌ها هستند. وقتی همسرتان را بعد از یک روز کاری می‌بینید، نخستین نمایی که از خود نشان می‌دهید در حس و حالی که ایجاد می‌کنید، بسیار تأثیرگذار است.

 

در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که الْمُؤْمِنُ بشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛ یعنی مومن شادی‌اش در چهره‌اش نمایان است و غمش را در قلبش نهان می‌کند.

 

نخستین برخورد شما یک خلاصه کوتاه است از روزی که گذرانده‌اید و اتفاقاتی که پشت سر گذاشته و او می‌تواند بفهمد چقدر خسته و کلافه یا آرام و راضی هستید. سعی کنید اگر ماشینتان خراب شده و می‌دانید باید هزینه زیادی بپردازید و یا بچه‌ها موقع بازی ظرف مورد علاقه‌تان را شکسته‌اند و یا اتفاق دیگری افتاده که ناراحت هستید، مشکل را پشت نقابی از لبخند و آرامش مخفی کنید. بگذارید نخستین برخوردها بهترین آن‌ها باشد. اگر به سر کارتان می‌روید و نگران فرزندتان هستید که امروز امتحان دارد، می‌توانید این نگرانی را پنهان کنید. نخستین برخوردتان، سلامی که بلند و با انرژی ادا می‌شود به همراه لبخند و چهره‌ای که سرشار از رضایت است می‌تواند حال طرف مقابلتان را خوب کند و مقدمه‌ای برای یک ارتباط مناسب و متعادل باشد.

 

دنیایی پر از زیبایی

ما این روزها به اندازه کافی اخبار نامناسب می‌شنویم. جنگ‌ها و میزان کشته‌ها، حوادث طبیعی و آسیب‌دیدگانش و آلودگی‌ها و عوارضش، همگی ذهنمان را آشفته می‌کند. شبکه‌های اجتماعی‌مان هم پر شده از عکس‌ها و خبرهایی که حالمان را اگر بدتر نکند، بهتر هم نمی‌کند. اطرافیان و عزیزان شما نیاز دارند تا حرف‌های خوب و امیدبخش از زبانتان بشنوند. کار سخت و محالی نیست. نگاهی به اطرافتان بیندازید، دنیا زیبایی‌های زیادی دارد که ما چشممان را روی آن‌ها بسته‌ایم. مانند وقتی که برای یک تحقیق در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، بگردید و این زیبایی‌ها را پیدا کنید و به گوش اطرافیانتان برسانید. هر کسی را می‌بینید سعی کنید نکته مثبت و تغییر خوبی در او بیابید و با صدای بلند و با تأکید به او بگویید. اگر خواهرتان لباس زیبایی دوخته حتماً به او بگویید. اگر عینک جدید دوستتان به چهره‌اش زیبایی بیشتری داده است، نظرتان را اعلام کنید. اگر غذای امشب همسرتان خوشمزه‌تر از همیشه است، سر سفره و مقابل بچه‌ها بگویید، خلاصه مدام اتفاقات خوب و تغییرات مثبت را اعلام کنید تا حس خوبی که در نگاه دیگران می‌نشیند، حال خودتان را هم بهتر کند. حال خوب اینگونه است. وقتی تقسیمش می‌کنی به‌جای کم شدن، بیشتر می‌شود.

 

سنگ صبور دوست داشتنی

زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و این یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هر کس باید بداند تا در مواقع بحرانی دست و پایش را گم نکند و زمین و زمان را به هم نریزد اما تجربه نشان داده که آستانه تحمل افراد مختلف فرق می‌کند. حتماً در اطراف شما هم افرادی هستند که اگر با مادرشوهرشان دچار مشکل شوند، کل زندگی‌شان را زیر سؤال می‌برند یا اشخاصی که اگر ضرر مالی ببینند فکر می‌کنند دنیا به آخر رسیده است. شما نمی‌توانید آستانه تحمل دیگران حتی همسرتان را تغییر دهید اما می‌توانید در چنین مواقعی سنگ صبور خوبی برای درد دل‌هایشان باشید و بگذارید دلتنگی‌هایشان را بیان کنند و آرام شوند. در بسیاری از مواقع وقتی کسی شروع به گفتن مشکلش می‌کند، نمی‌خواهد راهنمایی بگیرد. او فقط حرف می‌زند تا آرام شود. در چنین زمانی دو گوش شنوا یا لبخندی آرام‌بخش باشید و به چشم‌های دوست و یا همسرتان نگاه کنید و به او نشان دهید با تمام مشغله‌هایتان، در آن زمان که او نیاز به گفتن مشکلش دارد، سراپا گوش هستید تا او را بشنوید. گاهی می‌توانید دستانش را بگیرید و بسته به نوع ارتباطتان به او نشان دهید که کنارش هستید. گاهی لازم است در جزر و مد روحی عزیزان قرار گرفت تا آن‌ها را به ساحل آرامش رساند.

درباره admin