این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

 این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

پیشرفت شخصی نیازمند آگاهی و جهت یابی است. اگر فردی درست بودن مسیر پیش روی خود را ارزیابی نکند، ممکن است سال های سال به تلاش در جهتی نادرست بپردازد و در نهایت چیزی جز ناکامی به دست نیاورد. این موضوع درخصوص اغلب حوزه های زندگی صادق است. به همین جهت باید مانند یک مدیر، زندگی خود را تحلیل کنید و هر لحظه برای تغییر و اصلاح آماده باشید. بدون این گونه اقدامات اصلاحی، انرژی هدر خواهید داد و نتایج مطلوبی به دست نخواهیدآورد.

 

پرسش های ساده زیر به همین هدف طراحی شده اند. آن ها راهی برای ارزیابی شرایط، اهداف و نزدیکی یا دوری شما به آن ها هستند. باید هر شب پیش از رفتن به رختخواب (یا پس از بیدارشدن) این پرسش ها را بپرسید و سطح پیشرفت خود را مورد سنجش قرار دهید. پرسش ها به نحوی طراحی شده اند که به جای درگیری های جزیی، مسائل کلان زندگی شما را هدف قرار دهند. با پرسیدن این پرسش ها و تداوم در این اقدام روزانه، تاثیر دلنشین و مثبت ناشی از آن پس از چند ماه شگفت آور خواهدبود.

 

۱- آیا امروز اندکی بهتر شده ام؟ 

اگر هر روز اندکی از روز قبل بهتر شوید، بدون شک در مسیر پیشرفت قرار دارید. این گونه طرح سوال باعث می شود تا مقایسه با دیگران متوقف شود. باید همیشه روی زندگی خود تمرکز داشته باشید. دیگران را فراموش کنید و خودتان راهر روز با خودتان مقایسه کنید. این بررسی می تواند از درآمد و مسائل مالی گرفته تا اخلاق و آرامش و لذت از زندگی را در بر داشته باشد.

 

این پرسشی عام است که پاسخی جزیی می طلبد؛ به این معنا که بهتر شدن را نمی توان در زمینه ای خاص محدود کرد و هر تغییر کوچکی نیز در این میان اهمیت دارد. به این ترتیب شما در پایان هر روز اعتماد به نفس خود را تقویت خواهید کرد و از آنچه به دست آورده اید سپاسگزار خواهید بود.

 

۲- آیا امروز شخصیتم را بهبود بخشیده ام؟ 

شخصیت شما چیزی است که با آن شناخته می شوید. باید ویژگی های عمومی و جزیی شخصیت خود را براساس اصول جهان شمولی مانند صداقت، شفقت، مهربانی و کمک به دیگران شکل دهید. شخصیت نیرومند و موثر، یک روزه ساخته نمی شود. این فرایند طولانی مدت است و باید پشتکار زیادی صرف آن شود. باید هر روز اندکی از روز قبل بهتر شوید و ویژگی های مثبت خود را تقویت کنید. در همان حال نقاط ضعف را نیز آرام آرام برطرف سازید.

 

نکته دیگر در این جا نقش پیشرفت یکپارچه شخصیتی است. باید ماند مدیری هوشمند تمام وجود خود را تحت کنترل درآورید و روی نقاط ضعف سرمایه گذاری کنید. این کار از شما انسانی درخشان خواهدساخت.

 

۳- آیا با نهایت توان کار کرده ام؟ 

هر روز باید از خود بپرسید که چه میزان برای کار انرژی گذاشته اید. اغلب ما بخش بسیار کوچکی از زمان و توان خود را صرف کار می کنیم و در مقابل، انتظار بازدهی شگفت آور داریم. اما واقعیت آن است که منفعت و پیشرفت نیازمند کار با تمام توان است. اگر پاسخ امروز شما به این پرسش منفی بوده است، سعی کنید فردا پاسخ را مثبت سازید! با تمام توان کار کنید و نتیجه آن را ببینید.

 

۴- چه چیز تازه ای یاد گرفته ام؟ 

در کنار کارروزانه، نکته های تازه بیاموزید. مهم نیست که این نکات  را چگونه و از کجا می آموزید: شاید شما در برخورد با یک فرد ناآرام با ملایمت رفتار کرده و مهارت کنترل خشم را بیاموزید یا مقاله ای خوانده و مطلبی تخصصی را دریابید؛ فرقی نمی کند. مهم آن است که به آگاهی شما افزوده شود. این نکات تازه هر چه باشند، به لحاظ اهمیت، پایین تر از آموخته های ظاهرا مهم قرار نمی گیرند. سعی کنید با مطالعه، درون نگری و موارد مشابه هر روز بیشتر بیاموزید. یادگرفتن یک زبان جدید و حتی یک لغت تازه می تواند معنایی تازه به زندگی شما بدهد. خوشبختانه دامنه آموزش آنقدر بی پایان است که شما با کمترین تلاش ده ها نکته را در هر روز خواهید آموخت.

 

اگر هر روز اندکی از روز قبل بهتر شوید، بدون شک در مسیر پیشرفت قرار دارید‎

 

۵- آیا به سلامتی خود اهمیت داده ام؟ 

در پایان هر روز از خود بپرسید: «چقدر به سلامتی خود اهمیت دادم؟» برای مثال، بررسی کنید که در طول روز چه خورده اید و کدام یک از آن ها نامطلوب بوده اند. این بررسی باعث می شود بتوانید در روزهای بعد از این خوراکی ها بپرهیزید. به علاوه حتما تحرک و روزش روزانه را مورد بررسی قرار دهید و کمبودها را جبران کنید.

 

۶- آیا از زمین محافظت کرده ام؟ 

زندگی ما روی این کره خاکی به شکل باورناپذیری مشترک است. درواقع هر آسیبی که به زمین بزنیم در کوتاه ترین زمان، گریبان خود یا فرزندان مان را خواهدگرفت. از این رو آسیب زدن به هر یک از بخش های زمین در نهایت آسیب به خود ما خواهدبود. در پایان هر روز از خود بپرسید: «چقدر برای محافظت از زمین تلاش کردم؟» مثلا آیا کمتر کاغذ مصرف کرده یاد، مواد نفتی کمتری به کار بردید، با خودروی شخصی رفت و آمد کرده اید یا خیر؟ پاسخ های منفی شما به این پرسش ها، معنایی جز آسیب رسانی به زمین ندارد. این رویه را اصلاح کنید.

 

۷- آیا به عزیزان و دوستانم ابراز محبت کرده ام؟ 

بسیاری از ما خود را در فعالیت های روزانه غرق و هدف اصلی از زندگی را فراموش می کنیم. از خود درباره ابراز عشق و محبت به خانواده و دوستان بپرسید. اگر پاسخ شما به این پرسش منفی است، نه فردا که همین الان برای اصلاح آن اقدام کنید! به عزیزان خود بگویید که دوستشان دارید و چقدر از وجودشان به خود می بالید.

 

۸- آیا زمانی را با همسرم به شادی گذرانده ام؟ 

زندگی مشترک تنها کنار هم بودن نیست. همسران باید زمینه خوشبختی و شادمانی یکدیگر را نیز فراهم کنند. شاید نتوان روزانه زمانی را صرف تفریح و گردش کرد؛ اما چند دقیقه صحبت دوستانه میان زن و مرد کاملا امکان پذیر است. فرصتی که باعث تحکیم روابط و احساس خوشبختی هر دوی آن ها خواهدشد.

 

۹- آیا از کسی کینه به دل گرفته ام؟ 

پیش از رفتن به رختخواب تجربه های روزانه را مرور کنید. آیا تجربه نامطلوبی داشته اید؟ کسی شما را ناراحت کرده است؟ اگر چنین است فورا او را ببخشید. ممکن است در ابتدا انجام این کار دشوار باشد. اما اگر مدتی تمرین کنید، یقینا مهارت شما بیشتر می شود و به سرعت افراد را خواهید بخشید. همچنین اگر کسی را ناراحت کرده اید، با او تماس بگیرید و عذرخواهی کنید. خشم و کینه جسم و روان شما را تضعیف می کند و باید با تمام توان از آن بپرهیزید.

 

۱۰- آیا از زندگی راضی و خشنودم؟ 

از آنچه دارید راضی و خشنود باشید. هرگز سعی نکنید موقعیت یا دارایی خاصی را هدف اصلی قرار دهید. برای شادمانی و خوشبختی درونی کوشش کنید. هر چند رسیدن به اهداف برای ما اهمیت دارد، اما احساس رضایت امری درونی است و ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت مادی و خارجی ما ندارد. همیشه مواهب الهی و داشته های خود را بشمارید و سپاسگزار باشید.

 

درباره admin