نیازسنجی تربیتی و آموزشی و اولویت بندی آن در بسیج

مقدمه: برنامه ریزی موثر در گرو نیازسنجی و تعیین اولویت هاست. در این راستا، طرح پژوهشی فوق با دو سوال زیر به اجرا گذارده شده است، نیازهای تربیتی و آموزشی بسیج کدامند؟ این نیازها دارای چه اولویت هایی هستند؟
روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است که از فنون ترکیبی در نیاز سنجی بهره گرفته است. پرسش نامه محقق ساخته است. نمونه گیری به صورت خوشه ای و تعداد نمونه ۳۵۰۰ نفر از اعضا بسیج بوده است. روایی پرسش نامه از نوع روایی محتوایی و تعیین اعتبار آن از طریق محاسبه آلفای کرنباخ برابر /.۹۴ برای کل پرسش نامه محاسبه شده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری همچون فریدمن، ضریب همبستگی و مربع کای و تجزیه و تحلیل شده است.
نتایج: مهم ترین نیازهای تربیتی و آموزشی بسیج به ترتیب اولویت عبارتند از: ۱) اعتقادی- فرهنگی، ۲) دفاعی- امنیتی، ۳) روانشناختی، ۴) علمی، ۵) بصیرت سیاسی، ۶) اجتماعی، ۷) سازمانی و مدیریتی.
بحث: از یافته های فوق می توان نتیجه گیری کرد که مدیران در حوزه برنامه ریزی های آموزشی و تربیتی با اولویت دادن به نیاز های تربیتی بر امر انتقال مفاهیم و دانش بر فراگیران و ایجاد مهارت های رفتاری تاکید کرده و از میان نیازهای متنوع تربیتی و آموزشی، نیازهای اعتقادی و فرهنگی در اولویت نخست قرار دارند.

 

درباره admin