میزان ترک سیگار در بیماران با بای پس عروق کرونری در بیماران نیروهای نظامی

مقدمه: بیمارانی که پس از عمل جراحی بای پس گرافت شریان کروناری سیگار کشیدن را ادامه می دهند خطر قابل ملاحظه بالاتری را تجربه می کنند. متاسفانه ۵۰ تا ۷۵% بیماران همچنان پس از عمل به سیگار کشیدن ادامه می دهند. ترک سیگار بهترین راه جلوگیری از مرگ زود هنگام قلبی می باشد، از آن رو به بررسی این مهم پرداختیم.
روش: مطالعه حاضر در قالب یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد در بیماران نیروهای نظامی بیمارستان بقیه اله انجام شده است میزان نحوه و کیفیت مصرف سیگار، سیگاری و ترک سیگار بر اساس DSM IVTR تعریف شد. بیمارانی که در سال ۸۸ تحت عمل بای پس گرافت شریان کروناری۱ قرار گرفتند، بررسی شدند. پرسشنامه نگرش به ترک سیگار فاگرشتروم توسط بیمار قبل از آغاز طرح و بعد ازجراحی تکمیل شد. بیماران بر اساس اعداد جداول تصادفی به ۲ گروه تقسیم شدند. گروه اول کنترل (۲۱ بیمار)، گروه دوم تحت آموزش مصرف چسب نیکوتین (۲۱ بیمار) قرار گرفتند. چسب نیکوتین در سه دوز ۱۵ میلی گرم در هفته اول، ۱۰ میلی گرم در هفته دوم، ۵ میلی گرم در هفته سوم تجویز شد.
نتایج: نتایج در این مطالعه نشان می دهد که بیش ترین موفقیت در ترک در افراد با وابستگی کم و کم ترین میزان موفقیت در افراد دارای وابستگی زیاد وجود داشته است و میزان ترک در گروه مصرف کننده چسب نیکوتین به شکل معنی داری بالاتر از گروه کنترل در یک ماه بعد از آغاز مداخله بود (۳۵.۷۵ درصد در مقابل ۱۶.۶، P=0.01).
بحث: به نظر می رسد درمان های جایگزینی نیکوتین در کوتاه مدت اثرات ارزشمندی در ترک سیگار خواهد داشت به خصوص در بیمارانی با شرایط بالینی نامطلوب، حداقل اثرات جانبی را خواهد داشت. عارضه افزایش وزن در تعداد کمی از بیماران مشاهده شد که به نظر می رسد ترکیب روش فوق با آموزش مستقیم در استمرار ترک و در پیشگیری از افزایش وزن نقش موثری را ایفا نماید.

درباره admin