نقش توسعه شادی و نشاط در افزایش روحیه حماسی

مقدمه: شادی یکی از مهم ترین هیجانات انسانی است، اگر هیجانات را به شش دسته خشم، ترس، تنفر، تعجب، ناراحتی و شادی تقسیم کنیم، شادی اساسی ترین هیجانی است که افراد در پی دستیابی به آن می باشند زمانی که به صورت درونی احساس مثبت می کنیم، شیوع شادی در رگهای زندگی، منجر به احساس خوشایندی زندگی میگردد. همچنین شادی و نشاط از متغیرهایی تاثیرگذار اجتماعی است و به عنوان یک متغیر پیشبین بر روی متغیرهای دیگری تاثیر میگذارد. در این مقاله به ارزیابی میزان تاثیر این متغیر بر روحیه حماسی مردم ایران میپردازیم.
روش: این مطالعه با استفاده از روش مطالعات توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفته است به ارزیابی ارتباط بین متغیرهای مورد نظر در جامعه ایرانی نمودیم. جامعه آماری این مطالعه کلیه افراد بالای ۱۵ ساله ایرانی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از یازده استان کشور انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند.
نتایج: نشان داد که میزان نشاط و شادابی مردم ایران در حد متوسط ۵۶.۱۹ از ۱۰۰ نمره می باشد و بین این متغیر و روحیه حماسی مردم ایران رابطه همبستگی مثبت معنادار معادل ۰.۳۴ وجود دارد.
بحث: نتایج حاکی از آن است که نشاط و شادابی به خودی خود، و بدون همراهی با نفرت و سایر هیجانات منفی، میتواند روحیه حماسی مردم را فزونی بخشد. چون روحیه، نوعی خلق است که با شادابی همراه است. افزون بر آن، شادابی موجب نوعی تغییرات عصبشناختی و اندوکرینی تغییر در غدد درون ریز میشود که آمادگی توان افراد برای فعالیت و دفاع از خود را افزایش می دهد.

درباره admin