موفقیت شغلی و ویژگیهای کارکنان در یک رسته خاص نظامی

یکی از دغدغه های سازمانها این است که فرد چه اندازه با شغلی که در آن به کارگیری می شود همخوانی دارد؟ روش های تخمین بهترین همخوانی شغل و سازمان چیست؟ این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های شخصیتی افراد شاغل در یکی از رسته های نظامی و تعیین ویژگیهای روانشناختی شخصیت و هوش افراد موفق در این رسته انجام شده است.
روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان یکی از رسته های خاص نظامی است که از آن، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، ۲۲۳ نفر، ۱۳۹ نفر افسر و ۸۴ نفر درجه دار انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند .ابزار مورد تحقیق، پرسش نامه ۱۶ عاملی شخصیتی کتل، آزمون هوشی کتل مقیاس ۳ و پرسش نامه ارزشیابی عملکرد شغلی محقق ساخته می باشد.
نتایج :سازگاری بهتر با محیط، هوش بالاتر از میانگین، تحصیلات بالاتر و سن بیش تر بر اساس نتایج این تحقیق از عوامل موفقیت محسوب میشوند. مقایسه گروه های سه گانه عملکردی برای تعیین رابطه ویژگی های روانشناختی (عوامل مرتبه دوم شخصیت و هوش) و عملکرد شغلی نشان داد، سه عامل سازگاری، خلاقیت و هوش با عملکرد شغلی رابطه معناداری دارند.
بحث: میزان موفقیت شغلی با ویژگی های روانشناختی و شخصیتی افراد ارتباط دارد. از این رو ضرورت دارد تا گزینش ها به سمت تخصصی شدن، استفاده از آزمون های هوش، استعدادسنجی برای سنجش رسته های خاص، توجه به ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی و میزان خلاقیت افراد سوق یابند.

درباره admin